Klimaat

Rolls-Royce heeft wereldprimeur: vliegtuigmotor op waterstof

28-11-2022 13:41

LONDEN, 28 november (Reuters) – Het Britse bedrijf Rolls-Royce zegt dat het met succes een vliegtuigmotor op waterstof heeft laten lopen, een wereldprimeur voor de luchtvaart die een belangrijke stap vormt in de richting van het bewijs dat het gas de sleutel kan zijn tot het koolstofvrij maken van de luchtvaart.

De grondtest, waarbij een omgebouwde Rolls-Royce AE 2100-A regionale vliegtuigmotor werd gebruikt, maakte gebruik van groene waterstof afkomstig van wind- en getijdenenergie, aldus het Britse bedrijf op maandag.

Rolls en zijn partner easyJet willen bewijzen dat waterstof veilig en efficiënt stroom kan leveren voor civiele vliegtuigmotoren.

Ze zeiden dat ze al een tweede reeks tests aan het plannen waren, met de ambitie om op langere termijn vliegproeven uit te voeren.

Volledig herontwerp vliegtuigrompen en luchthaveninfrastructuur

Waterstof is een van een aantal concurrerende technologieën die de luchtvaartindustrie zouden kunnen helpen haar doel te bereiken om tegen 2050 net-nul te worden.

Vliegtuigbouwer Airbus werkt samen met de Frans-Amerikaanse motorfabrikant CFM International om de waterstofaandrijvingstechnologie te testen.

Het zei in februari dat het van plan was een speciaal aangepaste versie van een motor van de huidige generatie achterin een A380 superjumbo testvliegtuig te monteren.

De vliegtuigbouwer vertelde de Europese Unie in 2021 echter dat de meeste vliegtuigen tot minstens 2050 op traditionele straalmotoren zullen vertrouwen.

Een overschakeling op waterstofmotoren zou een volledig herontwerp van de vliegtuigrompen en de infrastructuur op luchthavens vereisen.

Eric Schulz, chief executive van SHZ Consulting, zei in juli dat de veranderingen in het ontwerp zo ingrijpend zijn dat er meer dan één generatie vliegtuigen voor nodig is.

Duurzame vliegtuigbrandstof

Andere technologieën die door bedrijven als Rolls-Royce worden gesteund, zijn onder meer elektrische motoren, die in eerste instantie geschikt zouden zijn voor korte vluchten, en duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).

Reeds in gebruik zijnde motoren kunnen een mengsel van SAF en conventionele brandstoffen gebruiken, maar dit wordt momenteel slechts in minuscule hoeveelheden geproduceerd.

Het zou uiteindelijk kunnen worden geproduceerd door het combineren van uit de lucht opgevangen koolstof met groene waterstof, maar het proces is energie-intensief en nog niet op grote schaal beschikbaar.