Minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft zijn voornemen om het aantal vliegbewegingen op Schiphol komende zomer te beperken tot 460.000 voorlopig opgeschort, zo meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel het kabinet vasthoudt aan de langetermijnvisie om Schiphol te laten krimpen en zo de natuur, het klimaat en de leefomgeving te sparen, erkent Harbers dat het initiëren van deze verandering volgend jaar te maken heeft met aanzienlijke juridische bezwaren, meldt het ANP. De minister benadrukt dat dit besluit “een bittere pil is voor de omgeving”, maar stelt dat het kabinet blijft streven naar het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving.
De Amerikaanse reactie op de voorgestelde krimp, die als een schending van internationale afspraken wordt beschouwd, heeft geleid tot bezorgdheid over de landingsrechten van KLM in de Verenigde Staten. De gedwongen krimp zou namelijk leiden tot het verlies van start- en landingsrechten van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue op Schiphol, wat op zijn beurt repercussies zou kunnen hebben voor KLM. Het Amerikaanse ministerie van Transport steunde JetBlue en dreigde met tegenmaatregelen, wat leidde tot overleg tussen de VS, de Europese Commissie en de Nederlandse overheid. KLM-topvrouw Marjan Rintel benadrukt het belang van het juiste gebruik van de Europese Balanced Approach-procedure om geluidsoverlast op Schiphol te verminderen. De luchtvaartmaatschappij stemt dan ook in met aangekondigde maatregelen, zoals schoner, stiller en zuiniger vliegen, om geluidshinder te verminderen. Daarnaast had ook Europees transportcommissaris Adina Vălean haar zorgen geuit over het gebrek aan voorafgaand overleg met de luchtvaartsector bij de eerste stappen van het krimpplan, wat in strijd zou zijn met het Europees recht. Harbers benadrukt echter dat het kabinet vastberaden is om de geluidshinder rond de luchthaven op de langere termijn te verminderen en dat het daarbij de vereiste ‘balanced-approach-procedure’ zal volgen.
Luchthaven Schiphol betreurt het besluit om het aantal vliegbewegingen op Schiphol komend zomerseizoen voorlopig te beperken tot 460.000, op te schorten. Schiphol uit zorgen dat deze ontwikkeling nadelige gevolgen heeft voor omwonenden, die eerder duidelijkheid en zekerheid hadden gekregen. Het terugvallen op ‘anticiperend handhaven’ wordt door Schiphol als een bron van meer onzekerheid beschouwd, ook voor de luchtvaartsector zelf. Schiphol benadrukt de dringende behoefte aan merkbaar minder hinder voor omwonenden en pleit voor maatregelen, zoals de noodzaak van een nachtsluiting en het uitvoeren van andere initiatieven uit hun acht puntenplan, zoals het verbod op privévluchten en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen. De minister erkent de bittere pil voor de omgeving en benadrukt dat het kabinet vasthoudt aan het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving.
BARIN, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen, reageert positief op het besluit van Harbers. Marnix Fruitema, BARIN-voorzitter, noemt de opschorting van de krimpplannen van de overheid “verstandig” en juicht toe dat de minister op tijd tot bezinning is gekomen. Fruitema stelt dat de overheid in eerste instantie de effecten van de plannen heeft onderschat en waarschuwt al maanden voor mogelijke gevolgen vanuit Brussel en andere landen, zoals de Verenigde Staten. Hij benadrukt de noodzaak van het ministeriële besef om een pas op de plaats te maken, ondanks het standpunt van Schiphol dat het teruggrijpen op ‘anticiperend handhaven’ meer onzekerheid met zich meebrengt.