(TL,DR: je moet nu abonnee worden…)
Kijk, de kern is dit: TPO.nl is een platformvoor iedereen die, net als ondergetekende, graag nieuws en achtergronden en essays en opinie en verdieping en hoe je het ook noemt, wil lezen (en luisteren en kijken), maar het gevoel heeft daarmee bij traditionele media (kranten, radio, tv, daarbij behorende sites) steeds minder goed terecht kan.
Omdat je je bij die andere media telkens weer eerst een weg moet banen door truttige rubriekjes, roddels, entertainmentnieuwtjes, ‘servicejournalistiek’ (the horror, the horror!), vuistdikke zaterdagbijlagen vol tips over ‘goed leven’ en je huis inrichten en natuurlijk moralistische agendajournalistiek.
Heel veel moralistische agendajournalistiek.
Al dan niet verpakt in ‘columns’ van ‘columnisten’ (soms zelfs ‘verslaggevercolumns’!) die allemaal exact hetzelfde vinden (Steeds. Maar. Weer.), anonieme hoofdredactionele commentaren vol domineespeak, of gewoon activistische eenzijdige journalistiek die wordt verkocht als onpartijdige journalistiek, maar dat overduidelijk niet is. Zelfs een kind van vier kan nog zien dat het niet onpartijdig is.
En in dat woud van clickbaitende kitsch en moraal-tinnef kun je dan, als het meezit, ook nog wat ‘nieuws’ vinden.
Herkenbaar? Dat dacht ik al!
Ik zeg: hoe je je voelt bij een medium, doet er toe. Daar is geen rationele verklaring voor. Niemand kan uitleggen waarom het zo erg is om media te lezen, die bol staan van onzinrubriekjes en ideologische aanwijzingen.
Het is gewoon irritant. Unheimisch. Vervelend. Hinderlijk en niet zelden een reden voor het mijden van media.
In veel media schreeuwt de domme oppervlakkigheid gewoon naar je. Het is middelmaat die je bij de strot grijpt en probeert mee te trekken in de race naar de bodem van de algoritme-afgrond, elke keer als je een krant openslaat. Langs tv-zenders zapt. Sites bezoekt. De radio aanzet.
Een schier oneindige rij aan clowneske deugdzaamheid en gesuikerde lakei-journalistiek. Een rij die steeds langer lijkt te worden.
TPO is daarom een plek waar je, pak hem beet, nieuws, achtergronden, interviews, analyses, essays, opinie en onderzoeksjournalistiek kunt lezen (en luisteren want podcasts).
En verder helemaal niets.
Een plek voor, zeg, de JA21-stemmer, de afgehaakte FvD’er, de rechts-van-het-midden VVD’er, de CDA’er, de SGP’er, de rechtse D66’er, de conservatieve liberaal, de hoogopgeleide PVV’er, de BBB’er en NSC’er. Telegraaf-lezers en Geenstijlers en Substackers en WNL-kijkers. Ondernemers, filosofen en zzp’ers. Afgehaakten en mediamijders. Authentieken en autonome denkers. Bankiers en finance-yuppen.
En iedereen die daar niet tussen past, maar wel vindt dat ‘ie bij TPO hoort.
Een plek zonder woke denkrichtingaanwijzingen. Geen BN’ers-”’nieuws”’. Geen slachtofferverhalen over mensen die kanker hebben overwonnen of andere oeverloze tearjerkers. Nul rubrieken over ‘de week van racisme’. Of het woord ‘blank’ geschreven als ‘wit’ of ‘stilgeboren baby’s’ of ‘hen’ bij mensen die van zichzelf vinden dat ze uit meerdere identiteiten bestaan of ‘genderfluïde’ zijn.
No nonsense, harde feiten, kritische vragen, gebalanceerde bronnen (ten minste twee), wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe en wat. Ook als de boodschap slecht uitkomt of de waarheid niet bevalt.
De feiten, zwart op wit. Kritische vragen. Geen taboes of concessies. That’s it.
Een beetje wat de journalistiek ooit was, zeg maar.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar we hebben al een aardige start gemaakt, al zeg ik het zelf. Met de analyses van Dieuwertje Kuijpers, essays van Eric Hendriks, achtergronden van Pieter Cleppe, onderzoek door Zamire Willems, opinie van Sibel Sebüktekin.
And there is more to come. We werken naar tenminste één origineel, leeswaardig, lang Premium-artikel per dag. En meer podcasts. En meer gastauteurs van naam. En hopelijk nog honderd andere nieuwe producten.
Mits we voldoende abonnees hebben en houden. Dus daar heb ik echt je hulp bij nodig!
Als je nog geen abonnee bent dan kun je dat nu worden door op de link onderaan dit artikel te klikken. Als je al wel abonnee bent (held!) draag dan nieuwe abonnees aan (MELDEN!).
Vertel mensen over TPO. Verspreid het blije woord. TPO is de weg en het licht, etc.
Ik denk dat daar markt voor is. De verkiezingsuitslag bewijst dat velen zijn afgehaakt en zich (deels) niet herkennen in wat de traditionele media brengen. Platformen als De Correspondent en Follow The Money bewijzen dat er markt is voor abonneesites. Een programma als Vandaag Inside en een site als Geenstijl bewijzen dat er behoefte is aan (humoristisch) realisme en een nuchtere kijk op de werkelijkheid.
Mensen willen abonnee worden, omdat ze bij TPO willen horen. Een merk wat hun waarden uitdraagt. Jouw waarden. Jouw merk. Abonnee worden van TPO is als doneren aan een goed doel: je voelt je er goed bij.
Het ultieme goede doel is overigens een site die volledig kan draaien op abonnees. Niet alleen verdwijnt daardoor de behoefte aan clickbait en het verslaafd zijn aan pageviews, het zorgt er ook voor dat TPO een exclusief platform wordt.
Voor TPO’ers, door TPO’ers.
Maar tot dat doel is bereikt draait TPO ook op advertenties, (maar die zul je als ingelogde abonnee sowieso niet zien, dat scheelt).
TPO: Members only.
Dieuwertje Kuijpers, Eric Hendriks, Pieter Cleppe, Zamire Willems, Sibel Sebüktekin, Hans van Willigenburg en anderen bewijzen het. Daarom!
(Wil je doneren, adverteren, heb je vragen of ideeën, wil je solliciteren of je verhaal pitchen, mail dan gerust naar: [email protected])
En vergeet dit artikel niet door te sturen…