Binnenland

Aantal vliegtuigpassagiers naar en van Nederlandse luchthavens stijgt in tweede kwartaal

16-08-2024 11:09

Schiphol (Pixabay)

In het tweede kwartaal van 2024 reisden meer mensen via Nederlandse luchthavens. Het aantal vliegtuigpassagiers steeg met 6 procent tot meer dan 20 miljoen tussen april en juni.

 

Redactie, TPO, 16 augustus 2024 – Hoewel deze cijfers een verbetering tonen, liggen ze nog steeds onder het niveau van het tweede kwartaal van 2019, het laatste jaar vóór de coronacrisis, meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

Schiphol leidt in passagiersaantallen

Schiphol blijft de drukste luchthaven van Nederland, met 17,4 miljoen reizigers in het tweede kwartaal, een stijging van 6,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal vluchten van en naar Schiphol steeg met 6,4 procent tot 122.000.

Andere luchthavens

Maastricht Aachen Airport zag een significante toename van het aantal passagiers, met bijna 67.000 reizigers in het afgelopen kwartaal vergeleken met 19.000 een jaar eerder. Deze stijging is volgens het statistiekbureau te danken aan het feit dat de landingsbaan vorig jaar tussen 8 mei en 30 juni dicht was voor renovatie. Het aantal vluchten steeg van 386 naar 1200.

Eindhoven Airport zag een stijging van 2,8 procent in het aantal passagiers en een lichte toename van vluchten.

Rotterdam The Hague Airport kende een daling van 100 vluchten, maar het aantal passagiers steeg met 1,4 procent tot 633.000.

Groningen Airport Eelde zag een lichte daling van 0,1 procent in passagiers en een vermindering van 1 procent in het aantal vluchten.

Luchtvracht

In de maanden april, mei en juni werd er meer luchtvracht vervoerd. Schiphol en Maastricht Aachen Airport, de twee Nederlandse luchthavens die luchtvracht afhandelen, verwerkten samen 372.000 ton goederen, een stijging van 7,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Volgens het CBS is de luchtvracht daarmee hersteld van een dip in 2023.

Meer dan de helft van de luchtvracht betrof zendingen tussen Nederland en Azië, vooral naar en van China en de Verenigde Arabische Emiraten, met daarnaast veel vracht naar de Verenigde Staten, Turkije en Duitsland.