Redactie, TPO, 25 december 2024 – Een fatbike die voldoet aan de regels en bestuurd wordt door iemand die zich aan de verkeersregels houdt, is niet gevaarlijk. Problemen ontstaan wanneer de fatbike wordt opgevoerd of een gashendel heeft. Fatbikes zijn niet ontworpen voor deze hogere snelheden. Bestuurders kunnen hierdoor moeilijker reageren op onverwachte situaties en andere weggebruikers hebben moeite met inschatten van de snelheid. Vooral jongeren, die vaak op fatbikes rijden, kunnen verkeerssituaties minder goed inschatten en nemen sneller risico’s.
Naast de leeftijdsgrens en helmplicht, kan ook de zadelgrootte van de fatbike aangepakt worden om de verkeersveiligheid te vergroten. Op sommige fatbikes zitten wel drie kinderen op één zadel, wat gevaarlijk rijgedrag in de hand werkt. Door een zadel te verplichten waar slechts één persoon op kan zitten, wordt het rijgedrag veiliger.
Veel mensen weten inmiddels dat rijden op een opgevoerde fatbike risicovol is en kan leiden tot een strafbeschikking. Toch is er meer voorlichting nodig over de aansprakelijkheid bij ongevallen. Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) afsluiten bij de aanschaf van een fatbike is een goede stap om de gevolgen van een ongeval beter te dekken. Let wel: een opgevoerde of zelfrijdende fatbike valt niet meer onder de categorie fiets, maar is volgens de wet een motorrijtuig. Een AVP-verzekering dekt deze schade niet.
Ouders moeten zich realiseren dat er grote financiële risico’s verbonden zijn aan het rijden op een niet-toegestane fatbike. Als hun kind een ongeval veroorzaakt en aansprakelijk is, dekt geen enkele verzekering de schade van het slachtoffer.
Bron: ANP