De dalende prijzen van lithiumbatterijen en elektrische auto’s door schaalvergroting en concurrentie worden overschaduwd door stijgende belastingen. Vanaf dit jaar betalen zogeheten EV-rijders voortaan een kwart van de motorrijtuigenbelasting, oplopend naar 75 procent in 2026 en het volledige tarief vanaf 2030. De hogere kosten en veel zwaardere elektrische voertuigen (EV) leiden inmiddels al tot afnemende interesse in elektrisch rijden.
Redactie, TPO, 10 januari 2025 – De kosten voor elektrisch rijden stijgen aanzienlijk in 2025, beginnende met de motorrijtuigenbelasting. Tot afgelopen jaar betaalde EV-rijders geen motorrijtuigenbelasting. Echter, met ingang van deze maand gaan EV-rijders een kwart van het reguliere tarief betalen.
In 2026 loopt dit zelfs op naar 75 procent en over vijf jaar verdwijnt de korting volledig. Bovendien wegen elektrische auto’s zwaarder dan benzineauto’s, en de hoogte van de motorrijtuigenbelasting wordt bepaald door het gewicht van een auto. Zo weegt een elektrische auto alleen al zo’n 400 kilo zwaarder door de lithiumbatterijen.
In een recent interview in Autoweek constateerde Marga de Jager, directeur van de ANWB, dat door de gestegen kosten het aantal mensen dat overgaat op elektrisch rijden, afneemt:
“Dat heeft met name te maken met het feit dat elektrische auto’s harder afschrijven dan oorspronkelijk was verwacht en zeker harder afschrijven dan een benzineauto. En dat in combinatie met de motorrrijtuigenbelasting. De tarieven voor de komende tijd maakt dat mensen onzeker zijn over de verwachte kosten van een elektrische auto en dat ze daarmee dus de hand op de knip houden.’’ De Jager vreest dat de verduurzaming op de weg daardoor stokt.
‘Overheid remt overstap naar elektrisch rijden’
De prijs van lithiumbatterijen, een belangrijk onderdeel van elektrische auto’s, is de afgelopen veertien jaar met negentig procent gedaald. Ook de productiekosten van elektrische auto’s dalen door schaalvergroting en toenemende concurrentie. Dit zou moeten leiden tot lagere prijzen voor consumenten.
Toch vertraagt de overheid volgens Edwin Groot-Kabalt, interim directeur van het consultancy en interim bureau in de energiesector Windkracht5, de overgang naar elektrisch rijden: “De inkomsten uit brandstofaccijns zijn te belangrijk voor de schatkist. Het stopzetten van subsidies voor elektrische auto’s is daar een voorbeeld van.”
Dit beleid treft zijns inziens vooral mensen met lagere inkomens, die daardoor langer aangewezen blijven op dure fossiele brandstoffen. Groot-Kabalt pleit voor een systeem van ‘betalen naar gebruik’, waarbij automobilisten betalen per gereden kilometer. Mensen met een lager inkomen rijden vaak minder kilometers en zouden in dit systeem profiteren.
Zakelijk verkeer verplicht elektrisch
Een mogelijke oplossing is volgens Groot-Kabalt om al het zakelijke verkeer te verplichten elektrisch te rijden. Dit zou leiden tot een groter aanbod van tweedehands elektrische auto’s, waardoor deze betaalbaarder worden voor een grotere groep mensen.
“De overgang naar elektrisch rijden is belangrijk om de klimaatdoelen te halen. Ik roep de overheid dan ook op om de transitie te versnellen en te investeren in een eerlijker en duurzamer mobiliteitssysteem”, aldus Groot-Kabalt.
Bron: ANP