Waar ondernemers zich vooral richten op zogenaamde groeilanden als Brazilië en India, is Afrika de snelst groeiende economie van de wereld. Ondernemers kwamen gisteravond bij elkaar om het glas te heffen op hun nieuwe groeimarkt. Op naar Afrika!
Marjolein Lem schreef met Rob van Tulder en Kim Geleynse het boek ‘Doing Business in Africa’. Ze beschrijven hoe te handelen op het Afrikaanse continent. Lem: ‘Je kunt gaan zitten wachten tot er in Afrika een infrastructuur is en de regelgeving om te handelen rond is. Je kunt ook partners zoeken en aan de slag gaan. De groeikansen liggen in Afrika.’
In de top tien van snelst groeiende landen in 2011-2015 van weekblad The Economist staan zeven Afrikaanse landen. Met een gemiddelde jaarlijkse groei van zo’n vijf procent maakt het continent aardige stappen. Daar steken we toch lelijk bij af met onze Nederlandse krimpcijfers.
Ondernemen in Afrika dus. Nederland lijkt er grootse plannen mee te hebben. Onder toeziend oog van enthousiaste krijtstrepen overhandigden de schrijvers gisteren het eerste exemplaar aan Lilianne Ploumen, minister van Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking.
D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: ‘De sprong met de BRIC-landen als Brazilië en Rusland hebben we een beetje gemist.’ Sjoerdsma wil dat Nederland niet weer de boot mist. ‘We moeten nu gaan investeren in landen als Nigeria, Kenia en Ethiopië. Alleen dan kun je ook meeliften op de groei in die landen.’
Dat Nederland de boot gemist heeft in landen als Brazilië, lijkt ook de politiek zich te realiseren. Dat Nederland voor het eerst een minister heeft voor Buitenlandse Handel is wellicht wat aan de late kant, maar de boot in Afrika gaat Nederland als het aan Ploumen ligt niet missen.
De minister beaamde tijdens de nieuwjaarsreceptie van de NABC, een club voor Nederlandse bedrijven in Afrika, dat Nederland moet investeren in ondernemen in Afrika. Sjoerdsma: ‘De VVD stelt voor om een groot aantal ambassades in Afrika dicht te gooien. Terwijl ze ook zeggen dat we geld moeten verdienen in Afrika, dat vind ik raar.’
Lem meent in haar boek dat de houding van ondernemers richting Afrika te passief is. Door het negatieve imago van het continent wachten ondernemers af. Maar vijf procent groei per jaar, ondernemers van Nederland. Naar Afrika en wel nu!