Ook de zomer heeft soms regenachtige dagen. Maar wat moet je doen als je vrij hebt en het regent? Foam, fotografiemuseum in Amsterdam, opent volgende week weer drie nieuwe tentoonstellingen die tot half juli lopen.
Van de Engelse fotograaf Stephen Gill (Bristol, 1971) is een overzichtstentoonstelling te zien. De tentoonstelling Best Before End bevat een aantal series die Gill de afgelopen veertien jaar in en rondom de Londense wijk Hackney maakte.
Gills meest recente serie, getiteld Best Before End, kwam tot stand door negatieven in energiedrankjes te ontwikkelen. Dit resulteerde in fantastische, abstracte en felgekleurde werken die door hun intensiteit het hedendaagse drukke stadsleven weerspiegelen. Door de camera en het fotografische beeld op de proef te stellen, laat Gill zien dat fotografie nog altijd eindeloze mogelijkheden biedt om te verrassen en de wereld vol verwondering te aanschouwen. Een waar feest voor het oog.
Met haar project Look At Me And Tell Me If You Have Known Me Before richt de Nederlandse fotograaf Monica Nouwens zich op het vastleggen van de ambivalente aantrekkingskracht van één van ’s werelds grootste steden: Los Angeles. De invallende schemering verandert de stad in een betoverend sprookje, terwijl diezelfde charme in een oogwenk ook weer kan verdwijnen.
Haar werk combineert rauwheid, sensualiteit en emotionele momenten in een broos, maar tijdloos beeld van schoonheid en het menselijke zijn. In Look At Me And Tell Me If You Have Known Me Before richt Nouwens zich op de LA Bohemiens, een subcultuur van mensen die zich hebben teruggetrokken uit de dominante consumptiemaatschappij door het creëren van een persoonlijker alternatief op kleine schaal.
Monica Nouwens volgde een residentie aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Gedurende haar twintig jaar in Los Angeles heeft zij een reputatie opgebouwd in het fotograferen van architectuur en stedelijke omgeving.
Nieuw talent Lara Dhondt gaat in première in het gedeelte 3h, de derde verdieping van Foam gereserveerd voor jong talent. Haar serie Memento is een documentatie van vergeten en gevonden objecten, materialen en locaties in het stedelijk landschap.
Met dit project doet Dhondt een poging marginale plekken een menselijke dimensie of hun waardigheid te geven. Haar ingrepen zijn minimaal, waardoor het niet altijd opvalt. Wie goed kijkt echter, ziet duidelijk de precisie waarmee de interventies zijn opgebouwd. In de expositie toont Foam de zwart-wit beelden uit de serie Memento die zijn geprint op roestend staal, karton en hout. Materialen die veranderen.
Beeld: Monica Nouwens