Je bent lelijker dan Dove je laat geloven

23-05-2013 14:48

Het lieve, zachte en knuffelbare Dove fluistert de arme vrouwtjes zachtjes in de oor dat ze het waard zijn dat ze van nature heel mooi zijn. Dove speelt hiermee slim in op het ‘slechte zelfbeeld‘ van de normale vrouw. Mannen daarentegen maken zich niet druk om het eigen zelfbeeld en zijn sowieso wel tevreden met hun uiterlijk, ook al hebben ze een kop als een stoeptegel. Dit is in ieder geval het beeld dat nu bestaat.

Lelijkerd

Wat blijkt nou? Je bent gewoon lelijker dan je denkt, zowel de dames als de heren. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Chicago en Virginia. De buitenwereld kan jouw schoonheid veel beter en realistischer beoordelen dan dat jij dat zelf kan. De onderzoekers hebben dit getest door de respondenten drie foto’s van zichzelf voor te leggen. Één van de foto’s was de echte foto van zichzelf en de andere twee foto’s waren aangepast, de ene lelijker dan het origineel en de ander mooier.

Resultaten onderzoek

Toen de respondent werd gevraagd in welke foto zij/hij zich het meest herkende doken de meeste op de aangepaste foto. De mooiere photoshop wel te verstaan. Men herkende zich ook sneller in de mooiere versie van zichzelf. Totaal vreemden wisten de schoonheid van de respondenten veel realistischer te beoordelen. Tijdens een ‘onafhankelijke studie’ drie weken eerder hadden de buitenstaanders de respondenten gezien. Toen zij drie weken later een keuze moesten maken uit de drie foto’s pikte men vooral de echte foto eruit.

Dove’s flut emo-onderzoek

De bevindingen van het Dove onderzoek worden dus compleet weerlegt door de onderzoekers van de Universiteiten van Chicago en Virginia. Mensen hebben geen slecht zelfbeeld maar vinden zichzelf juist knapper dan dat ze daadwerkelijk zijn. En wildvreemden zijn juist kritischer op het uiterlijk dan de persoon zelf.

Dit emo-onderzoekje van Dove is natuurlijk een PR-stunt. Even onderstrepen dat Dove een heel vrouwvriendelijk product is. Een emotionele waarde hechten aan een product. Je koopt een stukje lekker gevoel want wat zijn we weer lekker ethisch bezig als we Dove kopen of een bakkie pleur bij de Starbucks halen. Want ze doen iets met fair trade of zo…

Dus luister niet naar de PR-campagnes van dit soort bedrijven want hoe harder ze roepen dat ze ethisch handelen des te vaker ze over opgewarmde lijken gaan.