De rokerige underground van Istanbul, de stad op de grens van Europa en Azië. Al eeuwen lang een kruispunt van handel en culturen. Een botsing van culturen zo je wil, op de grens van de moderne wereld en de traditie.
Een stad waar in neon verlichte lokalen de saz koningen uit de wijk hun twee snaar tot tranen dwingen. Hangend aan de balie forse mannen met dito forse snorren naast vrouwen die ooit een man waren, of zelfs overdag nog steeds zijn.
Op Dalmak duikt Esmerine in die Turkse cultuur. Artist in residence op een groot Turks festival, weten de Canadezen gebruik te maken van de Turkse gastvrijheid en gaan aan de slag met lokale muzikanten. Een combinatie van traditionele Turkse instrumenten uit de traditionele Turkse volksmuziek met de Europees volksmuziek en postrock die Esmerine al jaren karakteriseert is het overweldigende resultaat. Een combinatie die natuurlijker klinkt dan Geert Wilders in zijn diepste nachtmerries wil horen. Eurazië ligt klaarblijkelijk toch niet zover van onze westerse hoog-cultuur.
Het resultaat is betoverend. Muzikale paden die het – al experimentele Esmerine – nooit eerder zou bewandelen, worden nu zonder schromen, taxiënd op de rug van de Turkse muzikanten, ingeslagen. Muziek om in op te gaan, om je in onder te dompelen, zoals de titel vraagt.
Net zoals Bruce Cawdron (onder andere Godspeed You! Black Emperor en Set Fire To Flames) en Rebecca Foon (even eens Set Fire To Flames en Saltland) dat als kernduo van Esmerine in de de Turkse muziekcultuur hebben gedaan. Een absolute aanrader voor een ieder die niet bang is voor de hoogtepunten in een culturele meltpot en graag te sterke koffie drinkt in tl-verlichte lokalen op de Westerse golven van de Bosporus.
http://www.youtube.com/watch?v=6NkDph9RRQg&feature=youtube_gdata_player