Nog voor de openingscredits ontvouwt topregisseur Ridley Scott een scène waarin The Counselor (Michael Fassbender) met zijn hoofd tussen de benen van zijn verloofde Laura (Penelope Cruz) ligt. Een ietwat ongemakkelijk beeld en een vreemde opening omdat het niets aan de film zal toevoegen. Het is een losse scène, een clip zoals ook de daaropvolgende scènes op zichzelf staan. Dit is waar het bij The Counselor, al vanaf het begin, misgaat, het gebrek aan een samenhangend plot.
In de verzameling van de opzichzelfstaande scènes volgen we het leven van The Counselor, een succesvolle advocaat die ver boven zijn stand leeft. Hij besluit om de stap naar de drugswereld te zetten. Snel geld, zo hoopt hij. Ondanks de waarschuwingen van zowel zijn ‘vriend’ Reiner (Javier Bardem) als van de filosoferende tussenhandelaar Westray (Brad Pitt) om het niet te doen, besluit de Bentley rijdende Counselor toch om dit wereldje in te stappen. Hij moet wel, want hij heeft net een peperdure ring – bij een wat voor een Amsterdamse diamantair door moet gaan (een cameo van Der Untergang’s Bruno Ganz) – voor zijn verloofde gekocht en verkeert dus in financiële nood.
Alles lijkt goed te gaan, maar de partij wordt geript door een bende – die niet sterk in het verhaal wordt geïntroduceerd – en het komt er op neer dat niet alleen The Counselor, maar ook Reiner en Westray een groot probleem hebben. Het is dan wachten tot het, in de beginscènes door Westray gefilosofeerde, onheil zich uiteindelijk voltrekt.