Australië kon gisteren vermoedelijk geen passendere dag vinden, althans voor ons, om een officiële kleurwijziging openbaar te maken. Hun marine gaat gehuld in Storm Gray. Deze grijstint werd echter net iets te donker gevonden om niet op te vallen aan de horizon. Het mistig grijzige dat een horizon op zee meer of minder verhult, varieert per regio en weersgesteldheid. De in de vijftiger jaren geïntroduceerde marinetint Storm Grey is gebaseerd op omstandigheden op het noordelijk halfrond, wat afwijkt van het zonnigere zuidelijk halfrond waar de Aussies vertoeven. Dus worden de schepen van de Australische marine een nuance lichter met Haze Grey.
De nieuwe Haze Grey polysiloxane verf levert eveneens een geringere infrarood footprint op, wat detectie met warmtebeeldapparatuur bemoeilijkt. Daarnaast houdt het de temperatuur binnenin het schip lager.
(foto: wiki)
Je kunt ook natuurlijk grijs worden. Zo stuitte TPO bij defenseindustrydaily.com naast op Australische ‘shades of grey’ eveneens op twee grijsaards, met aanvullende grijstinten voor hun basiskleur. Het gaat om de twee T-7 Gloster Meteor jets die gebruikt worden voor schietstoelproeven bij het Britse bedrijf Martin-Baker, de grootste producent van ejection seats. Een van beide, WA638, is de oudste geregistreerde, nog operationele militaire jet ter wereld. De voor de tests aangepaste toestellen hebben er inmiddels honderden ejects op zitten. Hier (.pdf) hun verhaal. Meer ejects bij Martin-Baker, waar ze trots zijn op de 7400+ geredde levens met hun schietstoelen.
Het bedrijf, waar ze uit elk toestel stappen, testte recent nieuw cockpitmeubilair voor de JSF/F-35 (zie titelfoto van Martin-Baker). Een kist waar je van kan zeggen dat hij al grijsgedraaid is in het embryonale stadium. Om maar te zwijgen over wat de kist doet met het haar, of de kleur hiervan, bij hen die er aan werken of over de aanschaf moeten beslissen.