ThePostOnline

BuitenBeter: stimuleringsproject voor ongeduldige burgers

22-07-2011 09:00

Wat te doen bij problemen in de openbare ruimte? Er is een boom omgewaaid, er ligt ergens zwerfvuil, een bankje is vernield of stoeptegels liggen los. Vroeger belde de burger het gemeentehuis en meldde dat er iets stuk was. Maar inmiddels is het aantal mogelijkheden sterk uitgebreid. Burgers konden al terecht bij de website verbeterdebuurt.nl, waar zij deze meldingen op een kaart kunnen achterlaten. Maar nu wordt het de burger nog makkelijker gemaakt met BuitenBeter.

BuitenBeter is een smartphone applicatie waarbij een burger foto’s kan maken van problemen in de openbare ruimte. Hij kan de foto meteen opsturen, samen met locatiegegevens van waar de foto is gemaakt. Heel efficiënt dus want zo weet de gemeente meteen waar welke problemen zijn en dus kan de gemeente meteen aan de slag om het probleem te verhelpen. Toch?

Efficiënt in Eindhoven
RTL Nieuws maakte vorig jaar een item over deze applicatie. In het filmpje deed een man een melding over een kapotte bank via de telefoon, via verbeterdebuurt.nl en via BuitenBeter. De Eindhovense wethouder Staf Depla legde uit dat dit heel efficiënt is. De foto’s van burgers worden meteen doorgestuurd naar de uitvoerders die direct actie kunnen ondernemen. Jens Steensma van BuitenBeter meldde dan ook:

BuitenBeter is ontwikkeld echt helemaal vanuit de overtuiging dat het het meest logisch is dat op het moment en de plek dat je een probleem ervaart, dat je het dan ook meldt. En dat kan nu, makkelijk en snel, foto, GPS-locatie en je bent klaar.

Volgens RTL werkt het allemaal heel goed. Er waren in vier maanden via BuitenBeter 6000 meldingen binnengekomen. Hoe efficiënt het is, werd door RTL vakkundig in beeld gebracht: aan het eind van het item kwamen mannetjes het bankje repareren waarover net een melding was gedaan.

Humor van RTL?
Was dit nou humor van RTL of was het serieus? Het werd niet duidelijk, maar laten we het bij humor houden, want iedereen weet dat dit niet zo werkt. Het kan heel handig zijn om realtime op de plaats van de schade meteen een melding te doen, maar er is geen organisatie – ook niet in het bedrijfsleven – die binnen enkele uren een bankje kan herstellen. Dat zou namelijk betekenen dat er een hele voorraad ‘planken voor bankjes’ klaarligt en dat er altijd personeel klaarstaat om binnenkomende problemen op te lossen. Voor die dienstverlening heeft de burger en dus de politiek geen geld over.

En dus is de praktijk dat ook deze meldingen op een stapel komen, dat er bestellingen gedaan moeten worden, en dat er niet altijd een optimale bezetting zal zijn. Niemand is nog bereid dit uit te leggen aan burgers. Burgers willen horen dat hun klachten meteen worden opgepakt al willen ze er niet voor betalen met hogere belastingen. En Staf Depla en Jens Steensma willen op televisie burgers graag in hun verlangen bevestigen. De overheid rent voor u, burger, en u mag dat ook gewoon van de overheid eisen! En dat kost niets!

Hoe hopeloos deze strategie is, weten we als we kijken op sociale media, waar ongeduldige burgers klagen over de verwachtingen die gemeenten niet hebben waargemaakt. Hoe voorspelbaar.

Chris Aalberts schreef met Maurits Kreijveld Veel gekwetter, weinig wol over de inzet van sociale media door overheden, politici en burgers (www.politiek20.nl)