DEN HAAG – "Een baanbrekend internetcommunicatie-apparaat. Een breedbeeld iPod met aanraakscherm." Zo omschreef voormalig Apple-topman Steve Jobs de eerste iPhone. Het revolutionaire apparaat ging donderdag exact tien jaar geleden in de VS in de verkoop en veranderde de wereld. De smartphone is inmiddels onmisbaar in ons dagelijks leven. Er zijn er wereldwijd meer dan een miljard van verkocht.
De presentatie van de iPhone was op 9 januari 2007 in San Francisco. Op 29 juni van dat jaar kwam het apparaat beschikbaar voor de Amerikaanse consument. Er waren aanvankelijk twee versies te koop, een van 4 gigabyte (GB) opslaggeheugen en een van 8 gigabyte.
Apples smartphone was op dat moment nog niet in Nederland beschikbaar. Pas in 2008 was de iPhone in Nederland en België te koop nadat die eerder al in andere Europese landen was geïntroduceerd.
Iets nieuws
Overigens bestonden er toen al mobiele telefoons waarmee je kon internetten, muziek luisteren en filmpjes bekijken. Apple maakte er echter totaal iets nieuws van met de introductie van een touchscreen en apps. De ontwikkelingen zijn sindsdien snel gegaan. De huidige iPhone 7 is met de modernste chiptechnologie 240 keer sneller dan de eerste iPhone van 10 jaar geleden. Het opslaggeheugen is maximaal 256 GB.
Het aantal verkochte iPhones loopt wel terug, mede door concurrentie van Samsung met zijn Android-toestellen. In 2015 werden er 231 miljoen iPhones aan de man gebracht, vorig jaar 211,8 miljoen. Elk nieuw model wordt als een sensatie gepresenteerd. De zogeheten buzz – het rumoer – vooraf is daarbij belangrijk.
Eerste levensbehoefte
"De smartphone is een eerste levensbehoefte geworden", zegt professor Cor Molenaar, expert in e-marketing. Hij is auteur van het boek Why Customers Would Rather Have a Smartphone than a Car. "Steve Jobs had door dat je consumenten niet moet vragen wat ze willen, maar dat je ze moet confronteren met het nieuwe product", zegt Molenaar.
Het succes van de iPhone is volgens hem vooral te danken aan de zogeheten snelle adoptie door de consument. In de wereld van marketing is die omarming heel belangrijk voor het succes van een product. "Je moet dan wel steeds met nieuwe toepassingen komen en het apparaat moet mooi zijn waardoor de consument denkt: dat wil ik hebben. Het product moet onmisbaar worden, een eerste levensbehoefte", aldus Molenaar.