ROTTERDAM – De containerterminals van APM in de Rotterdamse haven blijven voorlopig stilliggen. De problemen die dinsdag ontstonden door een grote ransomware-aanval zijn nog altijd niet opgelost. Op een van de terminals worden daarom nu ook testen uitgevoerd voor het 'handmatig' verwerken van containers.
Directeur Pieter Hartog van de Rotterdam APM-terminals benadrukte woensdagavond dat er binnen het bedrijf van alles gedaan wordt om de ICT-systemen zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen. Normaal zouden de terminals op een dag wel vier grote containerschepen kunnen afhandelen. Nu moeten die schepen dus uitwijken of wachten.
De testen voor lossen zonder de gebruikelijke computerhandelingen vinden volgens de APM-bestuurder alleen plaats op de oudere locatie op de Eerste Maasvlakte. De andere terminal van APM op de Tweede Maasvlakte is zo nieuw en geautomatiseerd dat deze volledig afhankelijk is van de systemen die nu niet werken.
De ransomware-aanval die Petya gedoopt is, trof dinsdag aan het begin van de middag eerst bedrijven in Oekraïne en Rusland, maar breidde zich daarna uit. De ransomware maakt gebruik van dezelfde kwetsbaarheid in Windows-systemen waar ook WannaCry in mei gebruik van maakte. Die aanval ging nog grotendeels aan Nederland voorbij.
Ook pakketbezorger TNT Express en het Nederlandse trustkantoor TMF hebben laten weten dat zij slachtoffer zijn geworden van de aanval. Verder bleek onder meer dat een chocoladefabriek van Cadbury in Australië problemen ondervond.
De Franse bank BNP Paribas meldde woensdag dat de cyberaanval zijn vastgoedonderdeel heeft geraakt. Er zijn snel maatregelen genomen om de aanval onder controle te brengen. Ook de betalingsactiviteiten van het Franse supermarktconcern Auchan in Oekraïne werden geraakt, aldus Auchan woensdag. Inmiddels lopen de zaken weer.