Facebook wil graag reageren op de case misbruik foto’s van John de Mol (en overige BN’ers) in nepadvertenties van bitcoinoplichters.
Een woordvoerder van Facebook mailt:
“Net zoals John de Mol zijn wij van mening dat misleidende advertenties absoluut niet op Facebook thuishoren, en we verwijderen deze advertenties zodra we ze vinden. We nemen continue maatregelen om ongeoorloofd en mogelijk schadelijk gedrag te detecteren, en de bijbehorende advertentie-accounts te identificeren en te verwijderen.
We hebben hier te maken met oplichters die hun tactieken voortdurend aanpassen om zo detectie te ontlopen. Daarom passen we onze processen continue aan en nemen we maatregelen om misbruik te voorkomen.
Hoewel we gezamenlijk hebben afgesproken dat we niet ingaan op lopende juridische zaken of de inhoud van vertrouwelijke besprekingen, kunnen we wel bevestigen dat beide partijen in de afgelopen weken geprobeerd hebben een minnelijke regeling te vinden voor de klacht van de heer De Mol, maar tot nu toe zijn deze pogingen helaas te goeder trouw niet gelukt.”
Verder mailt men als bonus:
“Hierbij ook nog aanvullende informatie over wat we in het algemeen aan dit soort advertenties doen.
In het algemeen:
Ons advertentiebeleid, dat nog strenger is dan onze richtlijnen voor de community, geeft adverteerders specifieke richtlijnen voor het type content dat niet is toegestaan in advertenties op Facebook.
Misleidende advertenties zijn advertenties die in strijd zijn met ons beleid voor misleidende en onjuiste inhoud. Denk aan misleidende beweringen, aanbiedingen of werkwijzen. Hier vind je een lijst met voorbeelden van inhoud die we niet toestaan.
Ons beleid luidt: advertenties, landingspagina’s en zakelijke uitingen mogen geen misleidende of onjuiste informatie bevatten; ook geen misleidende beweringen, aanbiedingen of methoden.
We nemen continue maatregelen om ongeoorloofd en mogelijk schadelijk gedrag en pogingen tot misleiding op te sporen. Zo hebben we, nadat we hadden ontdekt dat oplichters bekende personen in hun advertenties gebruikten, werk verricht om inzicht in hun tactiek te krijgen, zodat we dit soort advertenties nu beter kunnen detecteren.
We werken op dit vlak hard aan betere detectie, beoordelingen en aan het identificeren van de accounts en paginabeheerders die in strijd zijn met ons beleid. Veel misleidende advertenties zijn afkomstig van gehackte accounts en nepaccounts; we zetten ons dan ook in toenemende mate in om deze te verwijderen.
We hebben in het vierde kwartaal van 2018 en in het eerste kwartaal van 2019 meer nepaccounts verwijderd dan in vorige kwartalen: respectievelijk 1.2 miljard en 2.19 miljard.
Handhaving kan altijd worden verbeterd: hier werken we dan ook hard aan. We moeten het voortdurend opnemen tegen hardnekkige en voortdurend veranderende oplichters.
Over het beoordelen van advertenties:
Advertenties worden beoordeeld via het advertentiebeoordelingssysteem van Facebook, dat voornamelijk geautomatiseerde hulpmiddelen gebruikt om advertenties te toetsen aan deze richtlijnen. We gebruiken menselijke beoordelaars om onze geautomatiseerde advertentiebeoordelingssystemen te verbeteren en te trainen, en in bepaalde gevallen, specifieke advertenties te beoordelen.
Het systeem beoordeelt verschillende elementen van advertentieteksten, -afbeeldingen en -landingspagina’s, op schendingen van ons advertentiebeleid. Als we een schending van ons beleid ontdekken, wordt de advertentie afgewezen. Wanneer gebruikers het beleid herhaaldelijk overtreden, kunnen we hun account of pagina verwijderen.
Daarnaast geldt dat gebruikers, nadat een advertentie al is geplaatst, een advertentie kunnen rapporteren indien ze denken dat de advertentie in strijd is met ons advertentiebeleid. Negatieve feedback, zoals wanneer gebruikers een advertentie rapporteren, verbergen of blokkeren, nemen we altijd mee in ons voortdurende beoordelingsproces.Met betrekking tot de transparantie van advertenties:
Transparantie is belangrijk voor ons. Daarom hebben we verschillende tools ontwikkeld om gebruikers meer inzicht te geven in de verschillende soorten advertenties die je op Facebook tegen kan komen. Vorig jaar lanceerden we een ‘View Active Ads’ tool die gebruikers laat zien welke advertenties een bepaalde Facebookpagina op Facebook, Instagram, Messenger en FB-partnernetwerk heeft geplaatst.
Je kunt de tool gebruiken door in te loggen op Facebook, een willekeurige pagina te bezoeken en ‘Paginatransparantie’ te selecteren. Gebruikers kunnen hier meer informatie vinden over elke Facebookpagina, ook wanneer deze niet adverteert. Recente naamsveranderingen en de datum waarop de pagina is gemaakt zijn hier bijvoorbeeld inzichtelijk.
In maart 2019 hebben we ook alle actieve advertenties op Facebook toegevoegd aan de advertentiebibliotheek, ongeacht of deze gerelateerd zijn aan politieke of maatschappelijke onderwerpen.
Wat oplichters doen:
Tactieken die worden gebruikt in misleidende advertenties met bekende personen, enkele voorbeelden van de werkwijzen die door oplichters worden gebruikt zijn:
Het weglaten van de naam van de bekende persoon of het maken van een spelfout (bv. Het vervangen van een ‘i’ door het cijfer 1 om de geautomatiseerde systemen te misleiden).
Het weglaten van woorden die kunnen worden opgepikt om het type misleiding te identificeren (bv. bitcoin of crypto).
Het gebruiken van vreemde tekens, of het over elkaar plaatsen van afbeeldingen om zo de geautomatiseerde beoordelingssystemen te misleiden.
Het gebruik van technieken (ook wel bekend als ‘cloaking’) om landingspagina’s te verbergen voor onze geautomatiseerde systemen en advertentie-beoordelaars, zodat onze systemen niet de werkelijke doorverwijzing naar de misleidende webpagina kunnen detecteren.
Gezichtsherkenning als potentiële oplossing:
Technologie voor gezichtsherkenning heeft potentie om als een mogelijke oplossing te dienen bij het herkennen van misleidende advertenties die gebruikmaken van tactieken die zich richten op bekende personen. Dit brengt echter enkele belangrijke uitdagingen met zich mee, zoals:
Het naleven van de AVG (bijvoorbeeld het geven van uitdrukkelijke toestemming) is vereist voor de verwerking van biometrische gegevens om mensen, zoals beroemdheden en andere publieke figuren, te identificeren.
De technologie is niet ontworpen voor het scannen van advertenties, wel voor foto’s die door vrienden worden gedeeld.
Zelfs als dit wordt verbeterd op een manier waarbij het technisch effectief advertenties kan herkennen waar een bepaald persoon op staat, kan alleen dat ons nog niet vertellen of dit ook daadwerkelijk ons advertentiebeleid schendt.
Gezichtsherkenningstechnologie zal geen antwoord geven op de vraag of een bepaald gebruik van iemands beeltenis onrechtmatig is. We houden er rekening mee dat er veel advertenties zijn die publieke figuren bevatten of naar hen verwijzen, die voldoen aan het beleid, geschikt zijn, en een belangrijke rol spelen op Facebook. Denk hierbij aan nieuwsmedia die een artikel promoten dat gaat over bekende personen.”
/Facebook-mail.
Lees ook:John de Mol wil alsnog uitspraak over nepadvertentie-monopolist Facebook
Lees ook: John de Mol blijft ‘in gesprek’ met nepadvertentie-monopolist Facebook