Juliaan van Acker – Het verwoestend effect van sociale media op pubers

23-07-2022 14:44

Narcisme
Shutterstock.

Zoals iedereen op straat en op schoolpleinen kan zien trekken in de leeftijd van 12-14 jaar jongens met jongens op en meisjes met meisjes. Er ontstaan vriendschappen tussen hartsvriendinnen en jongens zoeken voortdurend de nabijheid van hun beste kameraad. Iets later komen die groepen bij elkaar en de durfals beginnen al een relatie met een leeftijdgenootje van het andere geslacht. Uiteindelijk vallen de groepen adolescenten uit elkaar en heeft paarvorming de prioriteit. Van belang is dat in de eerste fase die vriendschappen niets te maken hebben met homoseksualiteit. Toen ik dit in de jaren 80 zei in mijn colleges kreeg ik van homo’s het verwijt homofoob te zijn. Het gaat nochtans over een normaal psychologisch ontwikkelingsproces als een voorbereidende fase op heteroseksuele relaties. In mijn klinische praktijk heb ik verscheidene adolescenten en jong volwassenen gehad die als puber werden misbruikt door een volwassene van hetzelfde geslacht. Daar hadden ze later diepe schaamte over. Het is daarom van belang pubers de juiste voorlichting te geven. In deze tijd moeten jonge kinderen per se kennismaken met homo’s, queers en transgenders wat bij een eenzijdige voorlichting tot verwarring kan leiden.

Nooit meer reclamebanners op TPO.nl? Klik dan hier!

Dat er niettemin zo’n 8 procent behoort tot de LHBT-groep is juist, maar we hoeven er geen 50 procent van te maken of doen alsof God ’hen schiep als man en vrouw’ (Genesis 1:27) en daarnaast nog een heleboel andere exemplaren uit het klei schiep. Als pubers de verkeerde seksuele voorlichting krijgen of via de media voortdurend horen over homoseksualiteit, queers, transgender en weet ik veel, kunnen ze in verwarring komen en ten onrechte denken niet heteroseksueel te zijn of ze gaan twijfelen over hun geslacht. We weten dat 0,1 procent transgender is, maar is sommige scholen in de VS wil 25 procent van de pubers van geslacht veranderen. Zo ver is die gekte in Europa gelukkig nog niet gekomen.

De uitwassen van links zijn even erg als pedofilie in de Kerk

In de jaren 70 werkte ik in Amsterdam als adolescententherapeut. Een homoseksuele collega gaf toe dat hij soms met een cliënt naar bed ging. Toen ik het daar niet mee eens was, werd mij dat kwalijk genomen. Nu zou die man in de gevangenis terechtkomen. Tijden veranderen, maar sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden en onveranderlijke waarden en normen moeten we goed voor ogen blijven houden. De deconstructie van onze waarden door links heeft tot vreselijke uitwassen geleid, minstens even erg als pedofilie in de Kerk.

Met de sociale media is een nieuw gevaar opgedoken, waar jongeren in een kwetsbare fase makkelijk het slachtoffer van kunnen zijn. Onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat depressiviteit bij jonge meisjes vaker voorkomt ten gevolge van de sociale media. Soms leidt dit tot zelfmoord. Hun aantal is toegenomen sinds 2010.

Zo nieuw is dit gevaar niet. Ook de traditionele media kunnen een ongunstige invloed hebben op pubers. Door mijn toedoen werd ooit een grootschalig project voor pubermeisjes in een Academisch Ziekenhuis stopgezet. Het ging om een groeiremmende behandeling voor meisjes die te lang dreigden te worden. Bij die behandeling werd de menarche of eerste menstruatie uitgesteld door gedurende twee jaar in totaal 2000 pillen te slikken. In een regionale krant was hier een artikel over verschenen en toen stroomden de patiëntjes toe. Iemand kwam op het idee een psycholoog erbij te halen. Ik bestudeerde de dossiers waarin de resultaten stonden van de voorspellingen (een radiografie van de hand maakt een heel precieze en correcte voorspelling mogelijk). Tot mijn verbazing zag ik dat de overgrote meerderheid van de meisjes niet langer zou worden dan 1,81m – 1,85m. Ik schafte een modepop aan waarvan ik de lengte kon verstellen en confronteerde de meisjes (en hun moeders) met de lengte die voor elk van hen werd voorspeld. Voor de meesten was de lengte geen probleem meer. Einde project. Saillant detail: toen ik mijn bevindingen in een artikel voorlegde aan het Tijdschrift voor Kindergeneeskunde werd dit geweigerd omdat ik geen medicus was.

Gezonde, natuurlijke communicatie face-to-face

Een nuchtere aanpak met wat gezond verstand kan wonderen verrichten en precies dit ontbreekt als de media worden losgelaten. Het gevaar van de sociale media is nog veel groter. Er wordt hier een invloed uitgeoefend die ongecontroleerd blijft en meestal zijn er geen sancties aan verbonden. Bij een gezonde, natuurlijke communicatie face-to-face zien we wie voor ons staat. Die andere wekt al of niet vertrouwen. We worden het meest beïnvloed door mensen uit ons eigen netwerk. De competentie van de gesprekspartner is bekend.

Bij twitter en dergelijke weten we vaak niet wie een bericht stuurt. Bij leugens, verwijten of laster valt geen sanctie. We riskeren voor een publiek van duizenden volgers aan de schandpaal genageld te worden met blijvende reputatieschade. De communicatie via de sociale media verloopt meestal tussen leeftijdgenoten. De oudere generaties verliezen daardoor hun invloed, waardoor er minder kans is om foute berichten recht te zetten of te relativeren. Een hele generatie kan hier grote psychologische schade oplopen.

Het gif van een linkse ideologie in het onderwijs

Wat ertegen doen? Intelligente kinderen die opgroeien in een harmonisch tweeoudergezin zullen hier weinig last van hebben. Kinderen met een middelmatige intelligentie die onder stressvolle omstandigheden opgroeien zijn extra kwetsbaar. Een belangrijke rol is weggelegd voor het onderwijs, maar helaas wordt het gif van een linkse ideologie door een meerderheid van de leerkrachten toegediend, zelfs in van oorsprong christelijke scholen. Er komt geen oplossing en een gedeelte van onze jeugd loopt groot gevaar zolang er geen scholen zijn die traditionele normen en waarden met volle overtuiging overdragen. Ik denk dat het verwoestend effect van de sociale media slechts voorkomen kan worden als nieuwe scholen worden opgericht met leerkrachten die de traditionele normen en waarden van onze joods-christelijke beschaving in woord en daad uitdragen. In die scholen zal er trouwens geen lerarentekort zijn.