CANNES – Junkie XL denkt dat de wereld inmiddels beangstigend dicht in de buurt komt van de apocalyptische wereld die regisseur George Miller in de Mad Max-films schetst. Dat stelt de Nederlandse componist daags voor de grote Europese première van de film op het festival van Cannes. Mad Max: Fury Road, waarvoor hij achttien maanden lang samenwerkte met Miller, is zijn grootste filmproject tot nu toe.
“Miller schetst in zijn Mad Max-films een heel donkere wereld, die volgens mij inmiddels schrikbarend dicht bij onze eigen wereld ligt”, stelt Tom Holkenborg, zoals zijn echte naam luidt, vanuit Los Angeles. “Ik geloof dat we ons op een kantelpunt bevinden: als je naar de wereld kijkt, zijn er al genoeg brandhaarden zoals de wereld van Mad Max, waarin het recht van de sterkste geldt en waarin terreur orde van de dag is.” De Nederlander heeft overigens ook geen idee of het tij nog te keren is. “Ik pretendeer niet dat ik een wereldredder ben, of een toekomstvoorspeller. Ik zie alleen dat sommige plekken op de wereld erg veel weg hebben van Mad Max en dat dat somber stemt.”
Holkenborg werd via een studiobaas bij Miller geïntroduceerd. De Australische regisseur heeft de reputatie van een enorme perfectionist. “George heeft een geweldige visie. Maar hij is ook enorm kritisch, en kan daarin soms mensen tot waanzin drijven. Maar ik ben net zo erg: ik drijf mijn assistenten soms ook tot waanzin met mijn perfectionisme. Daarin vonden George en ik elkaar helemaal.” De eerste recensies van de film zijn lyrisch. “Ik lees altijd de recensies”, legt Holkenborg uit. “Als je een jaar met een regisseur samen aan iets werkt, raak je bevriend en snap je heel goed hoeveel energie iemand in zo’n project heeft gestoken. Dan gun je zo iemand alleen maar dat zijn film werkt, en dat er heel veel mensen naar toe gaan. En het is verschrikkelijk als het eindresultaat dan wordt neergesabeld of het publiek het links laat liggen.”
Vaardigheden
Het componeren van een soundtrack voor een film is lastiger dan het maken van een plaat, merkt de Nederlander in Hollywood. “De energie die je in een film steekt is veel intensiever dan bij het maken van een album. Je hebt ook veel meer vaardigheden nodig om de soundtrack van een film te componeren: je moet in een team kunnen werken, je moet een goede manager zijn. Je werkt met een orkest, met een dirigent, met technici, arrangeurs, mixers.” Dat gaat anders bij het maken van een nieuwe plaat. “Dat kan je ook wel als je een slechte manager bent of niet kan communiceren. Dan moet je gewoon mooie muziek afleveren.”
Mad Max: Fury Road beleeft donderdag zijn première op het festival van Cannes. De film draait vanaf donderdag ook in de Nederlandse bioscopen.