FRAMINGHAM – De markt voor smartwatches en fitnessbandjes, ook wel ‘wearables’ genoemd, is in een jaar tijd drie keer zo groot geworden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker IDC.
In het eerste kwartaal van 2015 werden wereldwijd 11,4 miljoen wearables verscheept. Dat is een stijging van 200 procent ten opzichte van het aantal verscheepte smartwatches en fitnesstrackers in het eerste kwartaal van 2014 (3,8 miljoen stuks). Volgens IDC tonen de cijfers aan dat consumenten steeds meer warmlopen voor dit type gadget. Ook in opkomende markten zouden ze aan populariteit winnen.
De Amerikaanse fabrikant Fitbit is nog steeds marktleider. Het bedrijf verscheepte in het eerste kwartaal zo’n 3,9 miljoen wearables en heeft daarmee ruim een derde van de markt in handen. Het Chinese Xiaomi volgt op enige afstand met een marktaandeel van bijna 25 procent. Garmin (6,1 procent), Samsung (5,3 procent) en Jawbone (4,4 procent) staan ook in de top vijf. Pebble en Sony vallen daar net buiten.
Apple komt niet voor in deze statistieken, omdat het concern zijn Apple Watch in april lanceerde. IDC vindt het lastig in te schatten welk effect de komst van het slimme horloge van Apple op de markt zal hebben. “De Apple Watch wordt waarschijnlijk het apparaat waar alle andere wearables mee worden vergeleken, terecht of niet. De concurrentie zal een tandje bij moeten zetten om aan kop te blijven.”