Er wordt per 1 januari 2013 flink gesneden in het budget voor de Nederlandse Publieke Omroep. Rigoureus snijden in budgetten van kunstenaars is een garantie op een vol Malieveld. Dus dacht DeJaap mee en presenteert tien dingen waar u en de NPO best zonder kunnen in 2013.
1. Jan Mulder
Melk wordt zuur en fruit begint te rotten zodra Mulder zijn tirade afsteekt. Probeerde Van Rossem van de Moppertroon af te stoten, door elke dag De Volkskrant en De Telegraaf te lezen (waarschijnlijk in die volgorde want politiek-correct), een zwart hemd aan te trekken en zich op nationale TV ergens heel erg boos over te maken. Doet nu dienst in elke discussie als geldig en overtuigend argument dat voetballers het alleen over voetbal mogen hebben.
2. Geïmporteerde series
Leuk, Breaking Bad op je kijkbuis. Is ook voor €0,00 te kijken op elk digitaal scherm, wanneer je maar blieft. En het uitzenden van series uit het buitenland betekent banen minder voor onze programmamakers. In tijden van crisis.
3. Voetbal
‘Help, ze komen aan met-het-bord-op-schoot-om-zeven-uur-zonder-reclame.’ – aldus half Nederland. ‘De rekening van de crisis wordt niet eerlijk verdeeld’/’ik spek de staatskas nog steeds met al die belastingen’. -aldus heel Nederland. Keuzes, mensen. Keuzes.
4. Alles van de Tros
5. Mart Smeets
‘Doping? Wie? Armstrong?’
6. Studio Voetbal
Ten eerste: Jan Mulder. Ten tweede: Studio Voetbal probeert iets wat VI wél lukt, namelijk ouwehoeren over voetbal leuk maken. Verkoop alleen die kekke gadget van Jan van Halst aan VI. Dat mag niet van de buis. Nooit.
7. Alle religieuze TV
Zieltjes winnen verdient geen subsidie. Alleen de Joodse en Boeddhistische zenders blijven over. Het is makkelijker om Jood of Boeddhist te worden dan een succesvol, openlijk homoseksuele voetballer.
8. BNN
Weet je wie ik laatst aan de lijn had? 1951. Ze wilden hun taboe’s over seks en drugs terug. En 1991. Wilde weten hoe je iets over drugs of seks te weten kwam, toen het internet nog niet zo groot was geworden. Daaag.
9. Euro Songfestival
Anouk mag het nog één keer op de publieke proberen. Maak dit Oostblok-festival commercieel en er wordt eens nagedacht hoe een kandidaat kan winnen. Immers: de finale halen = meer kijkers = meer reclamegeld.
10. Boer Zoekt Vrouw
Trekt zoveel kijkers dat er winst op te maken valt. Ondertussen maken we helemaal graties en voor nop reclame voor de BV Yvon Jaspers (god hebbe haar ziel) en zijn er elke week emotioneel afgestompte agrariërs op de buis. Dat moeten we met z’n allen niet willen, mensen. Emotionele extraversie gaat nog heel groot worden.