Column

Het cynisme achter de Dopper

05-07-2016 09:01

In de Volkskrant las ik een paginagroot jubelstuk over de Dopper, het succesvolle hipsterflesje dat dit jaar maar liefst twee miljoen maal van de band rolt. Eigenaar Merijn Everaarts mocht zijn liefde voor de aarde weer eens tentoonspreiden. De bergen plastic afval die hij na een zomerse dag zag liggen op het strand van Bloemendaal lieten zijn hart huilen. En een documentaire over de plasticsoep die de wereldzeeën overspoelt zorgde ervoor dat Merijn een visioen kreeg. Alsof God zelf hem de opdracht gaf om de wereld een stukje schoner te maken. En iedereen weet inmiddels waar dat toe leidde.

Onversneden cynisme van een charlatan

Merijn ging zich richten op het produceren van plastic flesjes. En zijn strategie om de flesjes aan de man te brengen lijkt misschien van een kinderachtige eenvoud maar het is uiterst effectief. Je schetst een duistere wereld die ten onder gaat aan plastic en je geeft aan dat je daar de perfecte oplossing voor hebt. Dat die oplossing betekent dat er alleen nog maar meer plastic troep wordt geproduceerd gaat geheel aan de massa voorbij. Dat de komst van de Dopper inhoudt dat er miljoenen, niet hip genoeg bevonden bidons en drinkbekers rechtstreeks de kliko in verdwijnen is blijkbaar een denkstap te ver. Iemand roept geheel vrijblijvend dat het goed is voor het milieu en iedereen roept dat na. Men wil blijkbaar zo graag geloven in een goede goeroe dat zelfs het meest basale rekensommetje, meer plastic = meer plastic, niet binnenkomt. Ook  journalisten trappen in het onversneden cynisme van deze  charlatan. De Volkskrant vraagt zelfs zonder enig spoortje van kritiek aan Merijn of hij rijk wordt van zijn pogingen om het milieu te redden. De vraag  ontlokte een glimlachje. Merijn antwoordde: de duurzaamheidsmissie staat voorop.

Gloednieuw onverwoestbaar plastic

Deze missie houdt blijkbaar niet in dat Dopper zelf gerecycled plastic gaat gebruiken. Tweedehands plastic kunnen en willen ze hun klanten niet aandoen. Daar kun je natuurlijk geen fiks prijskaartje aan hangen. Dopper gebruikt voor elk flesje gloednieuw, onverwoestbaar plastic. En ondertussen ligt het strand van Bloemendaal nog steeds bezaaid met plastic na een dag zonnen.

Een voordeel van de Dopper is wel dat het grootste gedeelte van het flesje in de toekomst herbruikbaar is, dus mocht u over vijf jaar een nieuwe fabrikant met een duurzaamheidsmissie omarmen dan kunt u met een gerust hart uw Dopper bij het oud-vuil smijten. Dan is het wel te hopen dat deze zijn neus niet ophaalt voor gebruikt plastic.

Een gesigneerde kopie van deze column is te koop voor 45,-. U bestelt deze via: @ralphposset