ISIS staat steeds verder onder druk. Om financieel het hoofd boven water te houden verkoopt men steeds vaker kunsthistorische schatten via de Italiaanse mafia. De Italiaanse undercover journalist Domenico Quirico gaf zich uit voor een steenrijke kunstverzamelaar en ging op zoek naar Libische kunstschatten. Zijn zoektocht bracht hem naar een salamifabriek in het zuiden van Italië.
Deze salamifabriek is de spil van een wereldwijdverbreid netwerk van illegale kunsttransacties. De Camorra en de ‘Ndranghetta’ (van oudsher de meest flexibele mafiaorganisatie en inmiddels wereldwijd ook de grootste) hebben de handen ineen geslagen om miljonairs uit China, Rusland en het Midden-Oosten te voorzien van uiterst zeldzame en zeer kostbare kunstwerken.
De twee mafiaorganisaties werken op hun beurt weer samen met ISIS. Ze ruilen de kunstwerken tegen wapens en munitie die ze opkopen in Moldavië en de Oekraïne. Historisch cultureel erfgoed dat eerder nog door ISIS werd vernietigd omdat het verderfelijke afgoderij zou zijn, wordt nu ordinair verhandeld voor wapentuig. De twee Italiaanse organisaties smijten gretig met Kalasjnikovs en raketwerpers omdat de verkoop van de antieke beelden booming business is.
De rijken der aarden leggen zonder blikken en blozen een miljoen dollar op tafel voor een middelgroot, antiek Romeins beeld. En zo zijn de katholieke salami-draaiers mede verantwoordelijke voor de gruwelijke misdaden die ISIS in naam van de Islam begaat.
Het woord salami is overigens afgeleid van de woorden ‘sale’ en ‘ami’ en betekent letterlijk ‘vuile vriend’.