Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? Zo vroegen Sunny Bergman en anderen zich in een opiniestuk op de website van NRC Handelsblad af. Het land zou te klein zijn, meenden ze te weten, de donkere Nederlanders zouden als terroristen gearresteerd worden.
Ik denk van niet. Zeker niet als die PVV’ers een betoging zouden houden te midden van een islamitisch kinderfeest. Onschuldige kinderen lastig vallen met spandoeken ‘Islam het land uit!’ en ‘Mohammed was een pedofiel!’, weinigen zouden er sympathie voor opbrengen. Ook de meeste PVV-stemmers zouden vinden dat hun militante broeders nu een beetje doordraafden. Mohammed was dan wel een pedofiel, maar moet je dat nou in kinderoortjes schreeuwen? Politieagenten zouden stiekem met de donkere waaghalzen sympathiseren want ook zij hebben kinderen. Verder zouden ze de-escaleren, zoals in Dokkum en tijdens dat Marokkanenfeest laatst in Amsterdam. Als helden zouden de donkere Nederlanders in het nieuws komen, in kranten en in talkshows. De anti-populisten zouden staan te juichen, en daar zijn er veel van, zeker in de media, het lijkt wel alsof Sunny dat vergeten is. De kranten waarin Sunny en haar geestverwanten al jaren een podium krijgen, zouden bol staan van de steunbetuigingen. Opeens zou de NRC beschouwingen wijden aan de plicht tot burgerlijke ongehoorzaamheid, in plaats van het recht op demonstreren. En zeker, ook premier Mark Rutte zou gezegd hebben dat die PVV’ers eens normaal moeten doen. Hij heeft dat overigens al vaker gezegd. En zelfs de Koning zou zijn afkeer van de PVV’ers laten blijken, terwijl hij zich over Dokkum niet uitliet.
Het gespeculeer van Sunny & co zegt dus weinig, behalve iets over hun eigen racisme: er wordt weer eens gesteld dat veel witte Nederlanders racisten zijn (“Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.”). Een andere uitkomst van het gedachte-experiment komt niet eens bij ze op, of een andere verklaring voor de Dokkum-blokkade. Vervolgens gebruiken ze grote woorden over het functioneren van onze rechtstaat.
Veel Nederlanders hebben allang door dat Zwarte Piet een stereotypering is van de zwarte medemens, in zekere zin dus een racistische stereotypering, en dat we daar dus vanaf moeten. De Nederlanders die daar niet aan willen, vinden zichzelf geen racisten en vinden Zwarte Piet racistisch noch stereotyperend, als ze al weten wat een stereotypering is. De vraag is ook of je werkelijk zo racistisch bent als je geen zin hebt om zo’n traditie aan te passen. Sowieso is het tamelijk irritant en beledigend om telkens weer te moeten horen dat je een racist bent. Van mensen dus die zelf te pas en te onpas racistische taal uitslaan. Mensen die boekjes schrijven als ‘Hallo Witte Mensen’ (‘Mijn witte buurvrouw keek mij aan dus is racist.’). Persoonlijk ben ik al jaren tegen Zwarte Piet maar zou ik haast weer van mening veranderen, door de Sunny’s en Anousha’s van deze wereld.
Daar komt wat Dokkum betreft nog het volgende bij: de Friezen konden er niets aan doen dat er bij de officiële intocht van Sinterklaas nog steeds Zwarte Pieten aanwezig zijn. Toch moesten ze accepteren dat er schreeuwende activisten te midden van hun kinderfeest zouden komen te staan, die het publiek inclusief kinderen uit zouden maken voor racist. Het is niet vreemd dat daar eens een stokje voor gestoken is en dat half Nederland de Friezen als helden eert.
Zo bezien heeft die Dokkum-blokkade weinig te maken met racisme. Er is ook geen enkele racistische opmerking gemaakt, zoals Natasha Gerson vaststelde. Evenmin is het een vorm van wit privilege, wat NRC-hoofddoek-columniste Lamyae Aharouay plechtig verklaarde. Eerder is het verzet tegen militanten die witte mensen graag voor racist uitmaken. (Ook op het kinderfeestje zelf dus, wat wel degelijk een argument is, in tegenstelling tot wat sommigen beweren.) In het land dat het ANC en Nelson Mandela steunde als weinig andere landen in de wereld. Dokkum is onderdeel van de conservatieve tegenbeweging, de nieuwe ‘tegencultuur’ die zich afzet tegen ‘links-progressieve’ identiteitspolitiek. Ook in de hoogste regionen kan dat op sympathie rekenen.
Trouwens, waarom zijn de auteurs van dat opiniestuk allemaal wit, afgezien van de half-witte Anousha Nzume (voorheen genaamd Anna Steijn)? Dat was toch ‘culturele toe-eigening’? En dat die Lamyae Aharouay schrijft in NRC-haatblad, is dat dan hoofdoekprivilege? Hier een ander gedachte-experiment: wat zou er gebeuren als je nog meer Sunny’s, Alma’s, Anousha’s, Lamyae’s, Sylvana’s etc. aan het woord laat? Van die meiden dus op havo-3 niveau?
Stelling: dan krijg je nog meer Dokkum.