Column

Stadsdeel Centrum in Amsterdam drijft burger de auto in

17-04-2012 17:00

Eerder schreef ik over het nieuwe fietsbeleid op en rond het Leidseplein in Amsterdam. Ik stelde dat Stadsdeel Centrumeen hekel heeft aan haar fietsende burgers. Wellicht heeft het stadsdeel dit persoonlijk opgevat. Mijn reservefiets – hoewel oud mij zeer dierbaar – is uit het rek losgeknipt en afgevoerd naar Westpoort. Twee weken geleden had mijn fiets een datumsticker gekregen. Ik heb deze verwijderd en mijn fiets gebruikt. Vorige week is hij weggeknipt. Bruut weggerukt bij mij voor de deur. Terwijl hij dus in het rek stond, niet langer dan zeven dagen op dezelfde plek en er geen sticker op zat.

Eerder raakte een gast van mij zijn fiets kwijt omdat deze tegen een paal stond. Fietsen geparkeerd tegen gemeentemeubilair mogen altijd verwijderd worden. In Amsterdam mag je helemaal geen fiets tegen een brug zetten – een wet die vrijwel niemand kent.

Aan de telefoon met de AFAC konden ze mij niet vertellen waarom nu ook mijn fiets is verwijderd. Ik gok dat het stadsdeel vindt dat het een wrak is en daar zal ook wel een uitzondering voor gelden. Mijn werkende fiets voldoet echter niet aan de officiële definitie van een fietswrak. Ik kan (en zal) dus bezwaar maken tegen het verwijderen van mijn fiets, die ik sinds mijn elfde heb. Ik denk dat ik dat win. Maar dan?

Wie garandeert mij dat overmorgen mijn fiets niet weer wordt weggeknipt? Kosten: 100 euro als je ook de nieuwe sloten meerekent, nog veel meer als je de tijd die ik kwijt ben aan het ophalen verrekent met mijn uurtarief. Moet ik hem dan maar in West gaan parkeren? Mijn etage op sjouwen? Of afzien van fietsen en overal met de auto naar toe gaan?