ThePostOnline

Islam

06-01-2023 15:06

Islam
Shutterstock.

Islam is de naam van de religie die moslims aanhangen. Mensen die de islam praktiseren worden moslims genoemd, net zoals degenen die het christendom praktiseren christenen worden genoemd. De letterlijke en lexicale betekenis van de islam betekent onderwerping. Islam komt van de Arabische wortelletters slm, dezelfde stamletters waar het woord vrede (salam) vandaan komt. De term islam zelf betekent niet vrede, maar impliceert dat men vrede vindt (salam) door onderwerping (islam). De term Arabier wordt vaak door elkaar gebruikt met moslim, maar dit is onjuist. Arabier is een ras, terwijl de islam een ​​religie is. Niet alle Arabieren zijn moslim en de meeste moslims zijn eigenlijk geen Arabier. Arabieren vormen ongeveer 13% van de moslimbevolking.

 

IslamFoto: PBS.

Islam is vernoemd naar de actie van onderwerping aan Gods bevelen en wil en niet aan een persoon. Andere religies zijn vaak vernoemd naar een persoon of volk. Het christendom is bijvoorbeeld vernoemd naar Christus, het jodendom is vernoemd naar de stam Juda en het boeddhisme is vernoemd naar Boeddha. De islam is niet vernoemd naar Mohammed, omdat de islam al vóór hem bestond. De boodschap van voorgaande profeten, zoals Adam, Abraham, Noach en Mozes was om zich (islam) aan God te onderwerpen. Vandaar dat de boodschap van de islam niet begon met de profeet Mohammed. Het begon met Adam en ging door tot vandaag. Met het verstrijken van de tijd zou God nieuwe Profeten en Boodschappers sturen om de mensheid aan Zijn boodschap te herinneren, om Hem alleen te aanbidden. Mohammed is de laatste van deze profeten.

Islam Makhachev

Islam is echter niet alleen een religie, het kan ook een naam van een persoon zijn. Dit is het bijvoorbeeld bij Islam Makhachev, op het moment een van de beste MMA-vechters ter wereld. Islam Makhachev is een 31-jarige mannelijke vechter uit Rusland met een 23 – 1 – 0 pro MMA-record en op het moment ook de kampioen van de lichtgewichtdivisie van de UFC. Islam Makhachev heeft 23 overwinningen met een finishpercentage van 66%, waaronder 4 door knock-out, 11 door submission, 8 door beslissing.

 

 

Op het moment heeft de Russische vechter 11 gevechten op rij gewonnen, hij verloor alleen van Adriano Martins in 2015 door een knock-out. Op 22 november 2022 wist Islam Makhachev wereldkampioen te worden door Charles Oliveira te verslaan. In de tweede ronde was het gevecht afgelopen door een arm triangle choke van Makhachev. Op 11 februari 2023 verdedigt de Rus zijn titel voor het eerst, namelijk tegen de Australiër Alexander Volkanovski, momenteel de vedergewichtkampioen van de UFC.

Seedorf islam

Islam Makhachev mag dan wel toevallig Islam als voornaam hebben, hij is ook moslim. Er zijn bovendien veel meer beroemde mensen die geloven in de 5 zuilen islam. Dit geldt bijvoorbeeld voor Clarence Seedorf. De oud-topvoetballer heeft zich namelijk tot de islam bekeerd en is ook nog eens getrouwd met de islamtische zakenvrouw Sophia Makramati.

 

 

Op Instagram schreef Seedorf Islam het volgende:

“Ik ben erg blij en verheugd om me aan te sluiten bij alle broeders en zusters over de hele wereld. Vooral mijn schattige Sophia heeft me meer diepgang geleerd over de islam.”

 

IslamScreenshot: Collectif Contre l’Islamophobie en France.

 

Waar anderen na hun bekering tot de islam hun naam veranderden, deed Seedorf Islam dit niet. Bokslegende Muhammad Ali veranderde zijn naam bijvoorbeeld wel, voor zijn bekering was zijn naam namelijk Cassius Clay. Zo toonde hij zijn trots op islam.

Islam quotes

Er zijn ontzettend veel goede islam quotes. Hieronder noemen we de mooiste tien van de quote islam:

  1. “Als je vergeet dat je Allah (God) nodig hebt, brengt Hij je in een situatie waardoor je Hem aanroept. En dat is voor je eigen bestwil.” Omar Soleiman

  2. “En degenen die geloven en goede daden verrichten: Wij zullen hun zeker Paradijskamers toewijzen waaronder rivieren stromen, waarin zij voor eeuwig vertoeven. Uitstekend is de beloning van de [rechtvaardige] werkers.” Koran 29:58

  3. “Inderdaad, dat is mijn pad – perfect recht. Volg het dus en volg geen andere wegen, want die zullen je van Zijn Weg afleiden. Dit is wat Hij je heeft bevolen, dus misschien zul je je bewust zijn van Allah (God).” Koran 6:153

  4. “De realiteit van manieren is dat ze voortkomen uit een mooi karakter. Manieren zijn dus de manifestaties van de integriteit en kracht in iemands innerlijke persoonlijkheid in actie.” Ibn Rajab

  5. ​​”En het Hiernamaals is beter voor jullie dan het eerste [leven]. En jouw Heer zal jou geven en jij zult tevreden zijn.” Koran 93:4-5

  6. “En waarschuw hen [O Mohammed] voor de Dag van Spijt, wanneer de zaak zal worden afgerond; en [toch] verkeren zij in [een staat van] achteloosheid en zij geloven niet.” Koran 19:39

  7. “Soms wil Allah (God) een bepaald niveau van Jannah (Paradijs) voor iemand; en wanneer hun goede daden alleen hen daar niet kunnen brengen, bezorgt hij ze ontberingen.” Anoniem

  8. “Als je Dunya (wereld) zoekt, verlies je het Hiernamaals. Wanneer je het Hiernamaals zoekt, verkrijg je zowel Dunya (wereld) als het Hiernamaals. Wat is de verstandigste transactie?” Anoniem

  9. “En wie al zijn vertrouwen in Allah (God) stelt, voor hem zal Hij voldoende zijn.” Koran 65:3

  10. “Verlies de hoop niet en wees ook niet verdrietig.” Koran 3:139

Natuurlijk kan er altijd nog een islam quote in islam boeken staan die je net wat mooier vindt, maar de bovenstaande islam quotes zijn zeker mateloos populair! Wil je het antwoord op de vraag “wat zeg je als iemand overleden is islam?” weten? Als je de ander op een islamitische manier wilt condoleren, zeg je het volgende:

“Ina Lilahi wa Ina Ilayhi Rajioen – Wij behoren tot Allah en tot Hem zullen we terug keren.”

Bidden islam

De tweede pijler van de 5 zuilen islam, waarover later meer, bestaat uit vijf dagelijkse canonieke gebeden. Deze gebeden kunnen individueel worden verricht als men niet in staat is om naar de moskee te gaan. Het eerste gebed wordt uitgevoerd voor zonsopgang, het tweede net na de middag, het derde in de late namiddag, het vierde direct na zonsondergang en het vijfde voordat je naar bed gaat. Bidden islam gebeurt elke dag dus vijf keer.

 

Burqa AfghanistanShutterstock.

Voorafgaand aan een gebed islam worden wassingen uitgevoerd, inclusief het wassen van handen, gezicht en voeten. De muezzin (iemand die oproept tot gebed) zingt hardop vanaf een verhoogde plaats (zoals een toren) in de moskee. Wanneer het gebed begint, staat de imam, of leider (van het gebed), vooraan in de richting van Mekka, en de gemeente staat achter hem in rijen en volgt hem in verschillende houdingen. How to pray islam? Dat lees je hieronder.

 

Moskee

 

Elk gebed islam bestaat uit twee tot vier kniebuigingen (rakʿah); elke eenheid bestaat uit een staande houding (waarin verzen uit de Koran worden gereciteerd – in sommige gebeden hardop, in andere in stilte), evenals een kniebuiging en twee knielingen. Bij elke verandering van houding wordt “God is groot” gereciteerd. De traditie van bidden islam heeft de materialen vastgelegd die in elke houding moeten worden gereciteerd.

 

Burqa

CC Steve Evans/Wikipedia.

Speciale gemeentegebeden worden op vrijdag uitgesproken in plaats van het gebed net na de middag. De vrijdagdienst bestaat uit de preek (khuṭbah), die deels bestaat uit preken in de lokale taal en deels uit het reciteren van bepaalde formules in het Arabisch. In de preek reciteert de predikant meestal een of meerdere verzen uit de koran en bouwt zijn toespraak hierop voort, die een morele, sociale of politieke inhoud kan hebben. Vrijdagpreken hebben meestal een aanzienlijke impact op de publieke opinie met betrekking tot zowel morele als sociaal-politieke kwesties.

 

MoskeeMoslim mannen knielen in gebed, bij de Umayyad Moskee, Damascus. Antonio Melina/Agência Brasil – Agência Brasil by Antonio Melina/Agência Brasil.

 

Hoewel niet verordend als een verplichte plicht, nachtelijke gebeden (genaamd tahajjud) worden aangemoedigd voor bidden islam, vooral tijdens de tweede helft van de nacht. Gedurende de maand van Ramadan, lange gebeden genoemd tarāwīḥ worden gemeentelijk aangeboden. Bij leren bidden islam moet je deze gebeden niet vergeten.

 

Boerka

 

Volgens de strikte leer kan niet worden afgezien van de vijf dagelijkse gebeden, zelfs niet voor de zieken, die in bed mogen bidden en, indien nodig, liggend. Tijdens een reis kunnen de twee middaggebeden door elkaar worden gevolgd; de zonsondergang en late avondgebeden kunnen ook worden gecombineerd. In de praktijk is er echter veel laksheid opgetreden, vooral onder de gemoderniseerde klassen, hoewel het vrijdaggebed nog steeds zeer goed wordt bezocht.

5 zuilen islam

De tweede zuil van de islam ken je inmiddels, namelijk het gebed islam. De andere van de 5 zuilen islam benoemen we hieronder.

Geloofsbelijdenis

De eerste pijler van de 5 zuilen islam is de geloofsbelijdenis: “Er is geen godheid dan God, en Mohammed is de boodschapper van God”, waarvan het lidmaatschap van de gemeenschap afhangt. De geloofsbelijdenis moet minstens één keer in iemands leven worden uitgesproken, hardop, correct en doelgericht, met begrip van de betekenis ervan en met instemming van het hart. Van dit fundamentele geloof zijn geloofsovertuigingen afgeleid in (1) engelen (in het bijzonder Gabriël, de engel van inspiratie), (2) het geopenbaarde boek (de koran en de heilige boeken van het judaïsme en het christendom), (3) een reeks profeten (onder wie figuren uit de joodse en christelijke traditie zijn bijzonder eminent, hoewel men gelooft dat God boodschappers naar elke natie heeft gestuurd), en (4) de laatste dag (dag des oordeels).

 

Zakāt

De derde pijler is de verplichte belasting genaamd zakāt (“zuivering”, wat aangeeft dat een dergelijke betaling de rest van iemands rijkdom religieus en wettelijk zuiver maakt). Dit is de enige permanente belasting die door de Koran wordt geheven en die jaarlijks moet worden betaald op voedselgranen, vee en contant geld na een jaar in bezit te hebben gehad. Het bedrag verschilt per categorie. Dus voor granen en fruit is het 10 procent als het land wordt bewaterd door regen, 5 procent als het land kunstmatig wordt bewaterd. Op contant geld en edele metalen is dat 2 1/2 procent.

 

islamBron: Wikipedia.

 

Zakāt kan door de staat worden geïnd en moet in de eerste plaats worden gebruikt voor de armen, maar de koran noemt andere doeleinden: het vrijkopen van moslimoorlogsgevangenen, het inlossen van chronische schulden, het betalen van belastinginningen, jihad (en bij uitbreiding, volgens Qurʾān-commentatoren, onderwijs en gezondheid), en het creëren van faciliteiten voor reizigers.

Na het uiteenvallen van de religieus-politieke macht van de moslims, werd de betaling van zakāt een kwestie van vrijwillige liefdadigheid, afhankelijk van het individuele geweten . In de moderne moslimwereld is het aan het individu overgelaten, behalve in sommige landen (zoals Saoedi-Arabië) waar de Sharīʿah (islamitische wet) strikt wordt gehandhaafd.

Vasten

Vasten tijdens de maand Ramadan (negende maand van de islamitische maankalender), vastgelegd in de Koran (2:183-185), is de vierde pijler van de islam. Het vasten begint bij het aanbreken van de dag en eindigt bij zonsondergang, en gedurende de dag is eten, drinken en roken verboden. De Koran (2:185) stelt dat het in de maand Ramadan was dat de Koran werd geopenbaard. Een ander vers van de Koran (97:1) stelt dat het werd geopenbaard “in de Nacht van Kracht”, die moslims over het algemeen vieren op een van de laatste 10 nachten van de Ramadan (meestal de 27e nacht). Voor een persoon die ziek is of op reis is, kan het vasten worden uitgesteld tot “nog een gelijk aantal dagen”. Ouderen en ongeneeslijk zieken worden vrijgesteld door de dagelijkse voeding van één arme persoon als ze de middelen hebben.

Hajj

De vijfde pijler is de jaarlijkse bedevaart (hajj) naar Mekka die elke moslim één keer in zijn leven wordt voorgeschreven – “op voorwaarde dat iemand het zich kan veroorloven” en op voorwaarde dat iemand voldoende proviand heeft om tijdens zijn afwezigheid naar zijn gezin te vertrekken. Op de 7e van de maand wordt er een speciale dienst gehouden in de heilige moskee Dhū al-Ḥijjah (laatste in het moslimjaar).

 

Koran

De Koran. Sayyed shahab-o- din vajedi.

 

Bedevaartactiviteiten beginnen op de 8e en eindigen op de 12e of 13e. Alle aanbidders komen in de staat van iḥram; ze dragen twee naadloze kledingstukken en vermijden geslachtsgemeenschap, het knippen van haar en nagels en bepaalde andere activiteiten. Pelgrims van buiten Mekka nemen iḥrām op bepaalde punten op weg naar de stad aan.

 

MoskeeRotskoepel, gebouwd door kalief Abd al-Malik ibn Marwan; voltooid aan het einde van de Tweede Fitna. Paolo Massa from Trento, Italy – Israel

 

De belangrijkste activiteiten bestaan ​​uit het zeven keer lopen rond de Ka’bah, een heiligdom in de moskee; het kussen en aanraken van de Zwarte steen (Ḥajar al-Aswad); en de beklimming van en rennen tussen Mount Ṣafā en Mount Marwah (die nu echter slechts verhogingen zijn) zeven keer. In de tweede fase van het ritueel gaat de pelgrim van Mekka naar Minā, een paar kilometer verderop; vandaar gaat hij naar Arafāt toe, waar het essentieel is om een ​​preek te horen en een middag door te brengen. De laatste rituelen bestaan ​​uit het overnachten bij Muzdalifah (tussen ʿArafāt en Minā) en offeren op de laatste dag van iḥrām, wat het ʿīd (“festival”) van offeren is.

 

islam

Rauf Hussin/Shutterstock.com.

 

Veel landen hebben beperkingen opgelegd aan het aantal uitgaande pelgrims vanwege valutaproblemen. Door de verbetering van de communicatie is het totaal aantal bezoekers de afgelopen jaren echter sterk toegenomen. Aan het begin van de 21e eeuw werd het aantal jaarlijkse bezoekers geschat op meer dan twee miljoen, waarvan ongeveer de helft uit niet-Arabische landen. Alle moslimlanden sturen officiële delegaties naar de gelegenheid, die steeds vaker wordt gebruikt voor religieus-politieke congressen. Op andere momenten in het jaar wordt het als verdienstelijk beschouwd om de mindere bedevaart te ondernemen (ʿumrah), wat echter geen vervanging is voor de hadj-bedevaart.

Erica Meiland islam

Niet iedereen is fan van de islam. Dat blijkt wel uit Erica Meiland islam. In haar biografie en de media deed Meiland namelijk meerdere uitspraken over de religie die niet door iedereen op prijs werden gesteld. In haar boek schreef ze bijvoorbeeld het volgende: “Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid.” Erica Meiland islam is dus tegen het dragen van een hoofddoek of boerka, ze noemt vrouwen die een boerka dragen zelfs ‘pinguïns’: “Ik ben ook voor een boerkaverbod. Ik heb weleens drie van die pinguïns in Noordwijk zien lopen, dat is toch niet normaal?”

 

 

Hier bleef het echter niet bij, want ook bij Erica Meiland Jinek islam ging het mis. Ze gaf namelijk aan dat ze achter haar uitspraken blijft staan, wat bij tafelgast Chantal Janzen in het verkeerde keelgat schoot: “Ik vind jou heel aardig, maar hier schrok ik van. Ik vind je uitspraken te ongenuanceerd. Jij zei dat je weet dat er geen één meisje is dat het prettig vindt om een hoofddoek te dragen. Lieve Erica, dat kan je niet zeggen, want je kan dat niet bepalen. Er zijn heel veel moslimvrouwen die dat wél fijn vinden.”

 

burqa islam

Shutterstock.

Tijdens Erica Meiland Jinek islam gaf de hoofdpersoon echter wel aan dat ze begrijp dat mensen beledigd zijn naar aanleiding van een vraag van Eva Jinek: “Ja, maar ik bedoel het niet beledigend. Ik geef alleen mijn mening en daar hoeven zij helemaal niks mee. Ik kan het toch niet verbieden”. Ook reageerde ze op de kritiek van Chantal Janzen tijdens Erica Meiland Jinek islam. Meiland denkt namelijk dat vrouwen gehersenspoeld zijn waardoor ze een hoofddoekje fijn zijn gaan vinden: “Dat probeer ik uit te leggen. Door er constant op te hameren – wees rein, wees volgzaam – vinden vrouwen dat fijn. Als ik zo was geboren, had ik ook gedacht dat ik me netjes moest afdekken voor mannen”. De kern ligt volgens Erica Meiland islam dan ook bij de mannen, niet bij de vrouwen. Overigens zijn de andere Meilandjes Martien en Maxime het volledig eens met de uitspraken van Erica.