AMSTERDAM – Een van de meest opvallende boten tijdens de Gay Pride is al jaren het vaartuig van leer- en fetisjmerk Mister B. Het bedrijf begon 20 jaar geleden met een klein winkeltje in de Warmoesstraat, maar heeft zich inmiddels uitgebreid tot een internationale onderneming met 15 vestigingen in onder meer Parijs en Berlijn.
Mister B. lanceert dit jaar op de botenparade zijn nieuwe campagne. Fotograaf Erwin Olaf maakte een speciale fotoserie: de modellen staan zaterdagmiddag op de boot van Mister B. “We zijn er nog lang niet”, erkent eigenaar Wim Bos. “Maar Nederland is de afgelopen 20 jaar veel opener geworden over leer, sm en fetisj. Bij emancipatie hoort ook vrij kunnen zijn over je erotische gevoelens.”
Het is lastig om bij dit onderwerp niet aan Vijftig tinten grijs te denken, het enorme literaire succes over een sm-relatie. “Dat draagt wel bij aan het salonfähig maken van seksuele fantasieën”, knikt Bos. “Ik vind het geweldig om te zien dat mensen dat boek gewoon in de trein zitten te lezen: vroeger schaamde men zich voor dat soort lectuur. Maar in de jaren negentig hebben ook de commerciële zenders met hun programma's over dit onderwerp al geholpen een flinke slag te maken.”
Al richt Mister B. zich vooral op homoseksuele mannen met sm-gevoelens, er komen ook genoeg hetero's over de vloer. “Wij richten ons in eerste instantie op homoseksuelen”, vertelt Bos. “Maar heteromannen met een fetisj zijn natuurlijk net zo welkom. We horen ook vaak dat ze liever naar ons toe gaan dan naar sekswinkels voor hetero's omdat ze zich meer op hun gemak voelen. Wij kijken echt nergens gek van op: iedereen kan in onze winkel helemaal zichzelf zijn.”