AMSTERDAM – In de wereld van televisie, film en theater komen steeds meer verhalen naar buiten over seksuele intimidatie, misbruik en grensoverschrijdend gedrag. Een overzicht van de hoofdpersonen in de Nederlandse #MeToo-discussie.
De Vlaamse acteur Jappe Claes vertrok vrijdag 20 oktober bij Het Nationale Theater. In de dagen daarvoor werd Claes in diverse media beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik in de tijd dat hij was verbonden aan de Amsterdamse Theaterschool. Claes speelde in de voorstelling Het verzamelde werk van William Shakespeare. Zijn rol is overgenomen.
Programmamaker Jelle Brandt Corstius bekende dinsdag 24 oktober in Trouw dat hij in het begin van zijn televisiecarrière slachtoffer is geworden van seksueel misbruik. Een week later bleek dat hij doelde op tv-producent Gijs van Dam. Die reageerde maandag 30 oktober in het programma Pauw met een stellige ontkenning. De twee hebben advocaten in de arm genomen en aangifte tegen elkaar gedaan.
Regisseur Ruut Weissman ontbrak zondag 5 november op de première van de musical Fiddler on the roof. Dit nadat theatermakers hadden opgeroepen tot een boycot van de première vanwege beschuldigingen van seksuele intimidatie aan het adres van Weissman. Als voormalig artistiek leider van de Amsterdamse Theaterschool zou hij niet hebben ingegrepen toen docent Jappe Claes over de schreef ging. Ook zou Weissman destijds zelf relaties hebben gehad met verschillende studentes. De cast van de musical Fiddler on the Roof verspreidde een pamflet waarin stond dat ze zich niet herkennen in de aantijgingen rondom hun regisseur.
Film- en televisieproducent en regisseur Job Gosschalk legde dinsdag 7 november zijn werk neer omdat hij zich naar eigen zeggen schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. ,Het klopt dat ik één-op-één met acteurs aan scènes heb gewerkt, ook bij mij thuis. Het is voorgekomen dat ik daarbij acteurs heb gevraagd hun kleren uit te doen. Ik ben daarbij in een aantal gevallen – besef ik nu – over grenzen gegaan'', zegt Gosschalk.