Column

Direct Marketeers doen huilie huilie

13-11-2011 14:00

Naast prinsen uit Nigeria bestaat er nog een hele bedrijfstak die geld verdient aan het rondsturen van uw gegevens zodat anderen daar weer gebruik van kunnen maken. Uiteraard sturen zij dit ook niet geheel gratis rond en zo wordt er flink wat verdiend aan uw e-mailadres. Wat u daar zelf voor terugkrijgt? Mooie aanbiedingen waar je zeker in geïnteresseerd zult zijn! (Wie wil dat nu niet?) De meeste mensen komen in de kaartenbakken van deze databoeren terecht wanneer ze bij het aanvragen van informatie ergens een vinkje zijn vergeten aan- of uit te vinken. Telecommunicatie waakhond OPTA snapt ook wel dat het rete-irritant is dat je op deze manier eigenlijk per ongeluk toestemming kunt geven aan bedrijven om je mail te sturen. Ze legde eind oktober dan ook een flinke boete op aan spammers die de Telecommunicatiewet niet zo heel strikt naleefden. De marketeers in kwestie doen natuurlijk huilie huilie: zo kunnen ze toch niet werken?!

Toestemming vragen
De hele kwestie gaat vooral over de manier waarop je iemand toestemming moet vragen om mailtjes te mogen sturen. De branche vereniging voor Direct Marketeers, die zich -heel hip- tegenwoordig ‘Dialoog Marketeers’ noemen, de DDMA is het op zich wel met de OPTA eens dat het duidelijk moet zijn dat je ook aan derden toestemming geeft je te spammen. Niet gek natuurlijk dat ze dat ook vinden: om nu direct te zeggen dat die mensen niet moeten zeiken als je ze een fantastische aanbieding doet is ook wel heel vrijpostig. Het conflict draait dan ook voornamelijk om de precieze interpretatie van hoe dat dan moet. De wet schrijft voor dat de toestemming “specifiek” moet zijn en daar wordt het dus leuk.

U als gewone sterveling denkt dan natuurlijk “Goh, als DeJaap een nieuwsbrief wil sturen moeten ze me dus zeggen dat ik me ook opgeef voor Joop, als ze het adresbestand aan de VARA doorverkopen.”. Maar zo werkt het volgens de DDMA dus niet. Of nee wacht: u heeft wel gelijk maar dat is geen werken zo natuurlijk. Dus moet u het maar doen met “u geeft toestemming voor reclame door derden”. Beetje een rare situatie, wel vinden dat het specifiek moet zijn, maar dan plotseling roepen dat een algemene beschrijving voldoende is. Dat vond de OPTA ook en deze legde dus zes ton aan boete op. “[..]als voor elke geïnteresseerde commerciële partij [..] opnieuw toestemming moet worden gevraagd [..] slaat dat de bodem weg onder het business model”, huilt de branche-organisatie, die nu stiekem hoopt op een proefproces.

Dataschuiven
Het probleem met deze dataschuivers is dat ze graag uw adresjes doorverkopen, maar weglopen voor de verantwoordelijkheden die daar bij horen. Nee, twintigduizend mailadressen verkopen we u graag, maar we hebben liever niet dat u rare vragen gaat stellen over hoe we daar dan aan komen. Daarom gaat de hele industrie ook schuil achter mooi klinkende termen als ‘dialoog marketing’ en ‘zorgvuldig geselecteerde partners’, terwijl men het liefste gewoon elk e-mailadres waar men de handen op kan leggen plat mailt. Beargumenteren dat het business model anders niet werkt is een drogreden: wanneer je iemand probeert te misleiden dan mag dat niet, als je dan je bedrijf niet kunt draaien is dat meer jouw probleem dan dat van iemand anders. Huilen dat je nu toestemming moet vragen voor elke individuele partij aan wie je iets wilt doorverkopen is wat wereldvreemd. Alsof het zo raar is dat mensen ten minste recht hebben op de informatie over aan wie hun gegevens worden doorverkocht.

Het is ook wel begrijpelijk natuurlijk: de marges op de verzamelingen van mailadressen staan steeds verder onder druk naarmate u het systeem ook beter begrijpt. Grote kans dat u zich na de eerste mail al afmeldt, of de rest in de spamfolder laat verdwijnen. Zo kan er dus steeds minder geld verdiend worden per adres en worden er steeds grotere bedragen neergeteld voor mensen die ‘gegarandeerd’ iets kopen of een bepaalde tijd lid blijven. Hoe men dat kan garanderen blijft natuurlijk altijd de vraag, maar daar ligt ook de mooiste uitdaging. Dialoog marketeers: laat u nu eens van die dialoogkant zien, in plaats van die direct mail-dataschuiverskant en probeer echt eens geïnteresseerde bezoekers te werven. Voldoet u gelijk aan de normen van de OPTA én u kunt weer schandelijke bedragen per aangeleverde lead gaan vragen: een win-winsituatie! Want, kom op: ouderwets dataschuiven en dan verbaasd komen janken wanneer iemand zegt dat dat niet zo netjes is, dat is zoooo 1999!