Komt een marketingman bij de dokter

16-10-2009 17:02

In 2003 verscheen in alle stilte het boek Komt een vrouw bij de dokter, de debuutroman van Raymond van de Klundert alias Kluun. Een uitleg hierover zal overbodig zijn, maar kort door de bocht gaat het over een notoire schuinsmarcheerder wiens vrouw thuis ligt dood te gaan aan kanker. In 2006 kreeg het boek dan ook pas de aandacht die het verdiende en won Kluun zelfs de Publieksprijs voor het Nederlandse boek. Wat volgde was een intense media-aandacht voor ex-reclameman Kluun.

Zijn proza werd als zoete koek geslikt en gekocht door heel Huishoudbeurs-bezoekend Nederland. En allemaal hadden ze hetzelfde eindoordeel. Aan het einde van het boek biggelden dikke krokodillentranen over hun wangen. Uiteraard kon een vervolg op dit commerciële succes niet achterblijven en in 2006 verscheen dan ook De weduwnaar.

Maar Kluun bleef niet stilzitten. Hij verzamelde de crème de la crème van de Vlaamse en Nederlandse proza en organiseerde Nightwriters, een avondvullend programma vol literatuur en muziek. Het is dapper, zelfs moedig, van Kluun om zichzelf te posteren tussen grootheden als Koch, Vekeman, Zwagerman en Brusselmans, want het is toch een beetje tenenkrommend als hij na een van voorgenoemde heren aan het woord komt.

En dan is er nu de verfilming van zijn bestseller. Onder regie van niemand minder dan Reinout Oerlemans met in de hoofdrollen Barry Atsma, Carice van Houten en Anna Drijver. Albert Verlinde moest zelfs even slikken van de trailer. Of je Kluun’s huisvrouwenproza nou slikt of niet, één ding moet je hem nageven: marketingtechnisch gezien kan menig schrijver nog van hem leren.

CC-foto: Dan Kamminga.