De NOS en de Olympische gedachte

22-02-2010 16:14

Gedurende de Olympische Winterspelen is de NOS grootscheeps uitgerukt om de Olympische gedachte te verbeelden: meedoen is belangrijker dan winnen. Dat meedoen gebeurt vooral in het stadion waar het schaatsen plaatsvindt. Schaatsen, schaatsen, schaatsen. De NOS doet net of ze met het WK Schaatsen bezig is in plaats van met de Olympische Winterspelen.

De NOS is zo bezeten van het schaatsen en onze schaatsers dat andere sporten en sporters nog maar sporadisch aan bod komen. Typerend voor de schaatsoverdaad heeft de NOS over de Nederlandse deelnemers vooraf filmpjes gemaakt. Over andere sporters aan de Winterspelen had ik ook best graag wat minidocu’s gezien, hoe nietszeggend ze soms ook zijn.

Afdaling vrouwen

Donderdagavond vond de ontknoping plaats van de afdaling skiën voor vrouwen. Op het moment dat ZDF en Eurosport rechtstreeks de slalom uitzenden, geeft de NOS de voorkeur aan een voorbeschouwing op de 1000m schaatsen. Een half uur gebabbel over wat misschien eventueel wellicht zou kunnen gaan gebeuren. Het koffiedik kijken als vulling van de zendtijd.

Wie het skiën een beetje volgt weet van de concurrentiestrijd aan de top. Ik had liever de ontknoping willen meemaken tussen Lindsey Vonn, Anja Pärson en Maria Riesch, dan het gezwets te moeten aanhoren van Ria Visser en Bart Veldkamp, die je toch al niet kunt betrappen op enig kritisch vermogen. De NOS zou zich beter van haar journalistieke taak kwijten met het live uitzenden van een finalewedstrijd.

Schooljuffrouwbril

Opvallend is het podium dat de NOS biedt aan het getwitter van de Nederlandse schaatsters vanaf de (verder overigens voorbeeldige) website. Veelzeggend voor de schaatsaandacht is het begin van de tv-uitzendingen; elke avond om zeven uur een aankondiging van de voorbeschouwing door dat mens met die schooljuffrouwbril.

Het schaatsen is in ons land een veelbekeken evenement met traditiegetrouw de meeste kans op medailles, maar het evenredig verdelen van de verslaggeving en een meer gelijkmatige aandacht voor alle sportonderdelen is bij de NOS volledig verdwenen. De NOS lijkt tijdens grote sportevenementen de status van publieke omroep te verruilen voor eentje met commerciële aspiraties.

Aandacht voor het schaatsen is blijkbaar interessant uit oogpunt van financieel belang. Let eens op de hoeveelheid reclameblokken en de lengte waarin ze worden uitgezonden. Strategisch rondom het schaatsen en de voorbeschouwingen.