Cult

Stemmen met je portemonnee

29-05-2010 10:51

De verkiezingen van 2010 worden de verkiezingen van de stemwijzers, lijkt het. Niet alleen zijn de ‘oude’ stemwijzers, stemwijzer.nl en Kieskompas, in opspraak geraakt door het niet checken en fout weergeven van partijstandpunten, ook hebben ze er ladingen concurrenten bijgekregen. Een stemwijzer voor milieubewuste mensen, een stemwijzer voor kinderen, een stemwijzer voor mensen die niet kunnen lezen, een stemwijzer voor mensen die van steppende politici houden en nu ook een stemwijzer voor mensen die geen idee hebben wat er aan de hand is, maar wel weten van welke merken ze goederen consumeren.

Brandvoting, heet deze laatste. Kies je merk en je weet wat je moet stemmen. Rijd je BMW, lees je Het Financieel Dagblad en vreet je Albert Heijn, dan ben je D66. Rijd je een Skoda, zuip je Heineken en kijk je vooral SBS, dan is de PVV jouw ideale partij.

Vooroordelen
En ja, daar moeten we het mee doen. De stemwijzer is totaal niet gebaseerd op politieke standpunten maar moet het enkel van vooroordelen hebben. Net als de Zoo Rechts-test van de AVRO, waar mensen met een voorkeur voor IKEA-meubilair meteen in de linkse hoek gedrukt werden.

Wat is de toegevoegde waarde van Brandvoting? Voor de oplettende kiezer in ieder geval niks. Het resultaat laat slechts één partij zien, hoe je je verhoudt tot andere partijen is volledig onduidelijk. Hoe de uitslag tot stand komt ook, overigens. Bij Zoo Rechts was dit door middel van de puntentelling (IKEA is punten voor links, donkere eikenhouten meubels is punten voor rechts) nog enigszins te achterhalen, bij Brandvoting kunnen we enkel gissen. SBS is rechts, dan zal VARA wel links zijn.

Faal
Ook voor Brandvoting zelf is het doel verre van duidelijk. Natuurlijk, er zit een groot deel datamining achter. De wetenschap dat veel Skoda-bezitters interesse hebben in artikelen van Siemens is voor producenten en winkels erg nuttig. Alleen, het grote plaatje ontbreekt. Afgezien van overlappen in merkvoorkeuren weet Brandvoting niks. Je hoeft geen leeftijd, opleidingsniveau, geslacht of wat dan ook in te vullen.

Wie is Brandvoting eigenlijk? ‘Binnenkort vindt u op deze webiste antwoord op uw merkvragen’, meldt achterliggende club Brandassetconsult. ‘Deze merken worden vergeleken op uw merkgebruik en -voorkeur’, is de enige informatie die Brandvoting ons geeft.

Het concept Brandvoting faalt op alle fronten. De gebruiker wordt er niks wijzer was, de datamining is verre van compleet en van een geslaagde (virale) reclamecampagne is door het gebrek aan informatie al helemaal geen sprake.

David Kunz is zwevend kiezer, en laat zich bij het bepalen van een geschikte partij enkel leiden door partijprogramma’s.