Zomerserie interviews: Jan van Friesland: ‘Jezus was Caesar’ (4)

29-07-2010 13:00

De komende periode zowaar een zomerserie op De Jaap. Elke week presenteert Bas Paternotte een interview uit de oude doos. Deze keer programmamaker Jan van Friesland die in zijn documentaire ‘Het evangelie van Caesar’ stelt dat Jezus Christus eigenlijk de Romeinse keizer was. ‘Het daadwerkelijk lijden van Caesar is uiteindelijk het fictieve lijden van Jezus geworden.’

Programmamaker Jan van Friesland, onder meer bekend van Buitenhof, maakte met de VARA de documentaire ‘Het evangelie van Caesar’. Hij laat daarin zien dat het levensverhaal van Jezus Christus eigenlijk over Julius Caesar gaat. Jezus zou dus nooit bestaan hebben. ‘Als mensen willen geloven dat Jezus over het water heeft gelopen is dat hun goed recht.’

Kunnen we kerstmis nu opheffen?
Dat Jezus als kindje zou zijn geboren in Bethlehem is historisch nooit aangetoond. Dat de geboortegeschiedenis van Jezus teruggaat op het leven van Caesar is evident. Caesar had een adoptiezoon die ook Julius Caesar heette. Later werd dat keizer Augustus. Deze jongen werd geboren in een voorraadschuur in de buurt van Rome. Dat doet erg denken aan de geboorte van Jezus, vind je niet? In de befaamde stal van Jezus stonden een os, ezel en steenbok. Dat zijn alle drie de symbolen van keizer Augustus.

Maar Julius Caesar is toch nooit gekruisigd?
Nee, het was in het oude Rome gebruikelijk dat een overleden heerser aan het volk werd getoond. Dat deden ze door een wassen kopie te maken van het dode lichaam. Die werd vervolgens opgehangen aan een tropaeum. Daar komt ook het woord trofee vandaan. Dat was een soort kruis, een ereteken. Volgens Francesco Carotta is de wasfiguur van de vermoorde Caesar, die tijdens zijn eredienst aan het volk werd getoond, de voorloper van het verhaal van de gekruisigde Jezus. Het hele evangelie heeft zich dus feitelijk in Rome afgespeeld. Het verhaal is vervolgens door de veteranen van Caesar meegenomen naar de Romeinse koloniën in Palestina en is daar een eigen leven gaan leiden. Het daadwerkelijk lijden van Caesar is uiteindelijk het fictieve lijden van Jezus geworden.

Wie is Francesco Carotta?
Carotta is een Italiaanse ingenieur en taalkundige. Hij heeft een computerprogramma gemaakt waarmee je teksten automatisch kan vertalen en archiveren. Op die manier kwam hij de grote overeenkomsten tussen de teksten over Jezus en Caesar op het spoor. Hij zag een patroon, verkocht zijn bedrijf en doet nu al twintig jaar onderzoek. Op basis van zijn boek dat enkele jaren geleden verscheen heb ik deze documentaire gemaakt.

Wat zijn de consequenties van je documentaire? Het hele geloof kan nu op de schop?
Daar ga ik niet over maar de Paus. Hij zal moeten aanvaarden dat bijvoorbeeld het beeld van Michelangelo met de wenende Maria en de dode Jezus op haar schoot in de Sint Pieter uiteindelijk teruggaat naar Caesar’s vrouw die haar dode man op schoot neemt. In de gewelven van de Sint Pieter is op het graf van de latere familie van Caesar, de Julii, de eerste Christusafbeelding te zien. Hij stijgt daar met paard en wagen op naar de hemel, net als Caesar. Toeval? Er zijn zoveel overeenkomsten dat het niet meer toevallig is. Caesars bestaan kunnen we archeologisch aantonen, dat van Jezus niet. Er is geen klassiek historicus die het bestaan van Jezus aanvaardt.

Maar wat zegt het Vaticaan?
Vooralsnog niets. Volgens de Spaanse priester met wie ik heb samengewerkt betekent deze theorie een nieuw fundament onder het christendom. Jezus heeft dus volgens hem wel geleefd maar in de persoon van Caesar. Vergelijk het met Sinterklaas. Dat was eigenlijk de bisschop van Myra, dat ligt in hedendaagse Turkije en heeft helemaal niets te maken met Spanje. Sinterklaas heeft inmiddels een stoomboot, een roe en Zwarte Piet. De Amerikaanse pioniers hebben daar weer de Kerstman van gemaakt met een slee en rendieren. Zo is het ook gegaan met het verhaal van Caesar. Als mensen willen geloven dat Jezus over het water heeft gelopen is dat hun goed recht. Maar het feitelijke verhaal vind je terug bij Caesar. Die stak met zijn schepen de zee over bij het Griekse Brentesion. Zijn mannen raakten in paniek vanwege de woeste zee. Caesar stelde hen gerust door te zeggen: ‘Wees niet bang, mijn geluk vaart met jullie mee.’ In de latere tekst over Jezus vinden we precies dezelfde gebeurtenis terug waar Jezus tegen zijn bemanning zegt: Wees gerust, ik ben het. De evangelisten hebben er met goede bedoelingen een schepje bovenop gedaan en hebben Jezus vervolgens over het water laten lopen.

Dit interview verscheen op maandag 29 oktober 2007 in dagblad Metro.