Nieuwe dieptepunten T-mobile

30-07-2010 16:00

Het is onderhand een vast item geworden in juli, de nieuwe iPhone van Apple. Elke zomer komt de gadgetfabrikant weer met een glimmend apparaatje op de markt en vele nerds kijken er reikhalzend naar uit. Zo ook vandaag. De iPhone 4 wordt exclusief bij T-Mobile uitgebracht. Nu heeft T-Mobile al een zeer slechte reputatie als provider, maar hoe zij deze release behandeld hebben, is een nieuw dieptepunt.

Klantenservice met slecht bereik
Het is niet alleen het netwerk van T-Mobile dat slecht bereikbaar is. Op 20 juli zouden bestaande klanten vanaf 8 uur op de website van T-Mobile een iPhone 4 kunnen bestellen. Het gedeelte van de website waarop dit kon gebeuren was tot 10 uur echter niet online. Niet via de normale website overigens, maar er moest een speciale link gevolgd worden die op de Twitter-account van T-Mobile geplaatst was. Kortom,een debacle. Verschillende afdelingen binnen T-Mobile lopen langs en door elkaar heen. Tevens was het onmogelijk om telefonisch te bestellen, wegens ‘drukte’. Om enkele voorbeelden te geven: ik ben twee keer opgehangen terwijl ik in de wachtrij stond. Ook werd een vriend van mij verteld de volgende dag terug te bellen aangezien zijn abonnement de volgende dag pas afliep. T-Mobile stopte de pre-orders die avond om 20 uur.

Het was voor T-Mobile onmogelijk om duidelijkheid te geven over de levertijden van de telefoons. Mensen krijgen aan de telefoon te horen dat de levertijd van hun telefoon 6 tot 8 weken zou zijn. Vervolgens werd een sms’je gestuurd waarin over een ‘eerder gecommuniceerde’ levertijd van 8-10 weken werd gesproken. En om de verwarring compleet te maken, beweerde T-Mobile via Twitter dat de levertijd voor mensen die op 20 juli besteld hadden 4 tot 6 weken zou zijn. Naast het ontbreken van een eenduidige boodschap laat dit zien hoe T-Mobile compleet voorbijgaat aan het idee van pre-order.

Mobiele telefoniemarkt
Nu kan T-Mobile natuurlijk wijzen naar Apple en zeggen dat het een ‘overweldigend succes’ blijkt te zijn, maar ieder bedrijf met ook maar een beetje verstand van mobiele telefonie had dit van te voren aan kunnen zien komen. Zo’n bedrijf had van te voren gewaarschuwd voor lange levertijden en had niet beloofd op 20 juli en 21 juli pre-orders aan te kunnen nemen om op de avond van 20 juli al stoppen. Het is simpelweg onmogelijk dat T-mobile tien dagen voor de geplande uitgifte niet wist hoeveel telefoons zij van Apple ging krijgen.

Maar dat is typerend voor de mobiele telefoon-industrie. Vele mensen (waaronder ikzelf, geef ik toe) pikken dit gedrag gewoon terwijl de bedrijven met exorbitante prijzen en voorwaarden hun waren verkopen. Waarom laten wij ons dit aandoen? Ik stel voor dat iedereen die echt heel graag een iPhone 4 wiltlekker naar Vodafone gaat. Tegen de tijd dat je ze bij T-Mobile kan krijgen heeft Vodafone ze en dan heb je een hele nieuwe provider die je kan teleurstellen.

Jeffry van de Goot is Apple fanboy, maar ook voor hem zijn er grenzen.