De beeldvorming rond Oh Oh Cherso

25-10-2010 10:21

De afgelopen twee maanden is de serie Oh Oh Cherso overbekend geworden in Nederland. Een introductie van het format lijkt is hier overbodig. Even fascinerend als de serie zelf was de storm van meningen die vanaf aflevering één over de jongens en meisjes en hun doen en laten werd uitgestort. En die meningen waren niet mis. Tokkies waren het, laagopgeleide, oppervlakkige idioten met rare namen en ordinaire gewoontes. En bovenal: dom. Oerdom. Er zijn redenen om te twijfelen aan de beeldvorming over deze serie en haar hoofdrolspelers. Het woord beeldvorming is bewust gekozen, omdat het erop lijkt dat de laagheid van de bewuste acht Haagse jongeren flink opgeklopt wordt.

Eerst die vermeende domheid. Toegegeven: geen van de acht komt ver uit boven (v)mbo-niveau. Maar de simpele constatering dat meer Nederlanders datzelfde niveau hebben dan havo/hbo of (v)wo zegt genoeg over dat argument. De vier jongens Tony, Robert, Joey en Vincent zijn geen bovengemiddelde oelewappers. Ze praten dan wel met een flink accent, maar komen in het algemeen prima uit hun woorden.

‘Romeinen, waar komen die ook alweer vandaan?’
En ach jee, Robert (‘Jokertje’) volgt de politiek niet echt. Wat een schande nietwaar? Maar sinds wanneer is een jongen van 20 die met andere dingen bezig is dan politiek opeens een uitzondering in Nederland? Niet iedereen is voorbestemd voor een carrière als maatschappelijk opiniemaker.

Wat betreft de meisjes: daar wordt Samantha (Barbie) er in het algemeen meestal uitgelicht. Inderdaad niet de slimste. Haar domste opmerking: “Romeinen, waar komen die ook alweer vandaan?” Niet bepaald snugger, maar het zal je verbazen hoeveel Nederlanders die vraag niet kunnen beantwoorden. En als dat het ergste is uit acht afleveringen? In het vervolg hebben Bibi, Roos en Elize (de slimste, en daarom het minst in beeld) weinig echte onzin opgehangen.

Losgeslagen drankorgels
Dan het gedrag van de Hagenese “Tokkies”. Losgeslagen drankorgels zouden het zijn. Correct me if i’m wrong, maar er is nog niemand te zien geweest die zijn of haar baco’s uitkotste. Vechten doen ze ook al niet, een enkele irritatie met een bezoekster van de villa wordt door de voiceover opgeklopt tot “slaande ruzie”. Ook seksuele uitspattingen blijven beperkt tot het stelletje Vincent en Roos. Apart gedrag vertonen ze wel. Neem de bijzondere gewoonte van Tony om zijn huisgenoten regelmatig met mascara en al in het zwembad te smijten. Het puberale karakter van dergelijke acties zal menig babyboomerwenkbrauw doen fronsen, maar uiteindelijk is het vooral onschuldig. Dit soort lollige, leeghoofdige acties zijn bovendien niet voorbehouden aan lageropgeleide jongeren. Ordinair? Vooruit. Moreel verwerpelijk? Mwah. Over moraal gesproken: dat het gros niet doet aan one night stands, om maar even iets te noemen, vergeten de critici voor het gemak maar even. Toch mooi, dat zoiets nog gezien wordt als sletterig en een gebrek aan zelfrespect.

Tony, Robert, Joey, Vincent, Samantha, Bibi, Elize en Roos zijn geen slechte mensen. Het is een fascinerende greep uit het aparte Haagse volk. Ze zijn niet slim, niet altijd even netjes, maar wel sympathiek en vooral heel menselijk. Overigens is lang niet alles aan het programma prima en normaal. Zoals het openlijk tonen van vrijscènes van Vincent en Roos. Ook het uitlokken van pikante uitspraken met vragen als “Wat is een sletje?” en “Wat is je favoriete standje?” getuigen niet van goede smaak, net als het eindeloos herhalen van de scène waarin Barbie kwetsende taal gebruikt. Maar deze dingen komen eerder uit de koker van producent Eyeworks dan van de betrokkenen in kwestie. Die makers zijn dan ook de enige échte walgelijke betrokkenen bij Oh Oh Cherso.

Menno van den Bos is mediaverslaafd. Hij twittert ook en studeert hij in zijn vrije tijd journalistiek.