Trendreport 2011: De Jaap voorspelt

01-01-2011 17:45

2011 is een krappe dag oud, dus de hoogste tijd om vooruit te blikken. Wat draagt hipster-Nederland het komende jaar? Met welk drankje kan je anno nu echt niet meer worden gezien? Wat doet u in uw spaarzame vrije tijd? Hoe moet het met de kinderen? Waar dient u naartoe op vakantie te gaan om nog een beetje leuk mee te kunnen doen in de vriendenkring? Design- en modemeisje Rianne Meijer en opvoed- en allroundgoeroe Annabel Nanninga – beiden ook nog eens DeJaap-redacteur – nemen 2011 vast met u door. Wat is hot en wat is most definitely not?

De Kiddo’s
De kiddo’s gaan we in 2011 voor vol aanzien. Ouderen blijven langer jong, jongeren worden eerder oud, leeftijdsgrenzen vervagen en kleding, meubels, speelgoed en entertainment speciaal voor kinderen ervaren veel kids maar ook hun ouders als onnodig onderscheidend en zelfs kwetsend. Twee vlechtjes in het haar alleen voor kleine meisjes? Vergeet het maar, zegt mama. Ravotten in de speeltuin voor knullen? Papa paintballt en zegt ‘NEE! Ook ik heb recht op ravotmomentjes’. Vice versa kan en wil uw kleine meid zich bedienen van een volwassen stijlvocabulaire: zij beleeft 2011 street, casual of vampy, maar niet schattig, praktisch of snoezig. De boys zoeken aansluiting bij de bling– en streetcultuur: HET item in de jongenskamer is de stripperpole. Helemaal leuk, helemaal MTV Cribs, en papa geniet mee!

Onderwijs
Hoewel de trends in onderwijsland meestal per schooljaar worden uitgezet en niet per kalenderjaar toch even een vooruitblik, dan bent u de leegloop op uw Iederwijsschool voor! Want leeglopen gaan ze, de Iederwijs- en Vrije Scholen. Ook de cocoontrend heeft zijn langste tijd gehad en daarmee zal het thuisonderwijs weer terugvallen van statussymbool naar dat wat het altijd was: een schadelijke hippiegewoonte. Geheel in lijn met de Nieuwe Waardering van het kind-zijn en de daarmee gepaard gaande grensvervaging tussen kind en volwassene gaat het onderwijs over op het Universiteitsmodel. Uw kind gaat in werkgroepen hoorcolleges volgen, na groep 8 is het MiniBachelor en de middelbare school levert MiniMasters af.

Er op uit!
Uitstapjes en feestjes, leuk voor jong en oud en hier zien we een interessante ontwikkeling: de ratrace van wie het coolste partijtje geeft raakt passé. Met de hele klas een weekendje EuroDisney en per helikopter worden thuisgebracht is gemeengoed geworden. Jarige Jobjes kiezen anno 2011 voor een kleinschalig, intens persoonlijk verwenarrangement en nodigen daarvoor alleen de liefste vriendjes of vriendinnetjes uit. Sterrenrestaurants en day-spa’s spelen hierop in en ook de betere casino’s en clubs beginnen mondjesmaat arrangementjes aan te bieden in het segment 3- tot 7-jarigen. Vakantie: Kamtsjatka is up and coming, ideaal voor met kids en nog relatief onbedorven door toerisme.

Knuffelnegers
Move over, kutmarokkanen:  de neger is weer helemaal terug van weggeweest. Zwart is het nieuwe wit, de samba de nieuwe klompendans, kroeshaar de nieuwe stijle coupe. Enfin, u begrijpt het wel: we gaan in 2011 lekker met z’n allen de neger in onszelf omhelzen.  Dat betekent concreet: razend populaire excursies naar de Amsterdamse Bijlmer (tot grote woede en afgunst van de Volendamse gemeenschap, die de interesse in een tour langs de huizen van de Smitjes, Keizers en Veermannen razendsnel ziet afnemen), een toegenomen vraag naar parkietjes, honderdduizenden aanmeldingen bij Gospelkoren en winti-cursussen, een landelijke competitie daggeren, Geert Wilders met een wafeltjespermanent en een run op Fernandez. Vooral roze.

Babybilletjes-roze
Wat ons direct op het volgende punt brengt, dé kleur voor het nieuwe jaar – volgens Pantone tenminste en die hebben er verstand van – is honeysuckle. Of anders gezegd: roze. Heel roze. Zoetsappig, glazuurbedervend, pijn-aan-je-ogen-doend roze. Babybilletjes-roze muren. Suikerspin-roze kleding. Bubbelgum-roze nagellak. Flamingo-roze meubels. Eén groot orgasme van optimistisch, meisjesachtig, snoeperig roze. U kunt het zich nu wellicht nog niet voorstellen, maar geef het een paar maandjes en ook u zal een onbedwingbare behoefte naar een fuchsia bankstel in u voelen opwellen. Dat is immers hip, dus u wilt het. J. de B. is in ieder geval alvast  handenwringend en huilend gesignaleerd in het centrum van Naarden Vesting.

Korte rokken
Maar 2011 heeft ook goed modenieuws in petto: aangezien het met de economie ook het komende jaar uitermate beroerd blijft gaan, kunnen benenliefhebbers wereldwijd zichzelf in hun handjes knijpen. Immers, hoe groter de recessie, hoe korter de zoom. Martin Bril mag derhalve tevreden toekijken vanuit zijn graf: terwijl de euro naar nieuwe dieptepunten zakt, verandert elke dag in rokjesdag. Kippenvel inclusief, want komend jaar verdwijnt eindelijk beenverminker nummer 1 ‘de legging’ uit het straatbeeld. Je wordt bedankt hè, jaren tachtig. Houd je rommel voortaan liever gewoon bij je. Maar goed, mark our words: over luttele maanden loopt toute vrouwelijk Nederland in een kittige minirok. ‘Toute’ vrouwelijk NL inderdaad, want ook in 2011 is persoonlijke smaak niet de bedoeling. Wel mag u uw dertien-in-een-dozijn stijl ook komend jaar nog steeds als een unieke weergave van uw minstens zo unieke persoonlijkheid verkopen.

Andersspiritualiteit
Vergeet New Age, vergeet religie, vergeet yoga: 2011 kenmerkt zich door de opkomst van de Andersspirituelen. De Andersspirituele movement is ontstaan in Californië, er wordt gefluisterd dat onder anderen Madonna en de mannen van Die Antwoord al helemaal om zijn. Andersspiritualiteit kenmerkt zich door vrijheid. Niks moet, alles mag en je incorporeert elementen van Mindfullness, Zen, Positief Fluisteren en Kaballah tot een blend die helemaal jouw eigen Zijn uitdraagt. Andersspirituele centra schieten als paddestoelen uit de grond, en hier in Nederland is in Amsterdam onlangs een AndersspiritueelKasteel geopend. Hier houdt men tegen vergoeding cleansings, essentieel voor het bereiken van een stevig, geaard niveau van Andersspiritualiteit.

Coachen gaat doorrrr!
2010 was het jaar van de coaches, een trend die stevig doorzet in 2011. We kunnen niet meer zonder ze, en begeleiding door een coach is allang niks meer om je voor te schamen! Enerzijds zien we een devaluering van het begrip coach, doordat allerlei al bestaande beroepsgroepen de titel coach overnemen. Denk aan de Hygiënecoach (werkster), de Incheck-coach (tramconducteur) en de Opvoedcoach (moeder, of soms ook vader). Anderzijds ontstaan waardevolle specialismen en niches waaronder de Lepelcoach op het gebied van bestek-coaching en de toch wel heel brede Tuincoach-branche splitst zich uit in bijvoorbeeld Gazonfluisteraars en Seringen-coaches.

Vleesorgasme
Eigenlijk werd deze trend al ingezet in 2010, toen de verdacht transseksueel ogende Amerikaanse ‘zangsensatie’ Lady Gaga zich in september gekleed in een vleesjurk bij de uitreiking van de VMA Awards meldde. In 2011 krijgt haar originele initiatief verder navolging en dat betekent vette pech voor de vegetariër. Weg met die laffe quornburgers en roergebakken reepjes tofu: dit is het jaar van de biefstuk en het speklapje. En ook op minder letterlijk niveau wint lillend vleesch – bij voorkeur voorzien van flinke vetrand – terrein. Na decennia van gratenpakhuisverheerlijkingen, zijn de dikke kont, baarheupen en onderkin definitief terug van weggeweest. Vaarwel Paris Hilton, hallo Beth Ditto. Meer dan vijftig procent van de Nederlanders zitten qua gewicht inmiddels in de gevarenzone, dus dat is alvast goed nieuws. Gooi uw exemplaar van ‘Slank met Sonja’ in ieder geval maar lekker bij het oud papier: 2011 is het jaar van de morbide obesitas.

Uitgedaagd-gevoeligheid
Misschien is het nog wat voorbarig maar toch stippen we hier alvast het ontstaan van een kleine tegenbeweging betreffende de Hooggevoeligheid aan. Vroeger werden hooggevoeligen heel flauw en onterecht nog weleens weggezet als zeurpieten, kwezels of slappelingen, gelukkig is Hooggevoeligheid inmiddels geen trend meer maar een vaste waarde in onze maatschappij. We gaan zeker de opkomst en emancipatie van de Uitgedaagd-gevoeligen meemaken. Dat zijn mensen die nu nog door het leven gaan met het stempel ‘lomp’ of ‘tuig’, onderzoek lijkt echter uit te wijzen dat deze vaak interculturele en/of in slechtere buurten woonachtigen simpelweg lijden aan Uitgedaagd-gevoeligheid. De populaire serie en film New Kids zijn een voorzichtig stapje in die richting.

Consumeerderen
Heeft u ook zo genoeg van al die moraalridders die zichzelf het afgelopen jaar op de borst klopten vanwege hun inzet voor de maatschappij? Van de narcistische meisjes die hoog van de toren bliezen over hun maandenlange koopstop als aanklacht tegen het kapitalisme? Van de Leco-look bekende Nederlanders die en masse naar Afrika afreisden om daar al grienend met een aidswees op schoot – vanzelfsprekend inclusief kekke vlieg – op de foto te gaan? Van de moreel superieure met-de-vinger-schudders die maandelijks triomfantelijk en met veel aplomb een sociaal geaccepteerd deel van hun inkomsten aan Malawai doneren? Van alle Nederlanders die o zo spontaan in actie komen wanneer er een landelijke campagne wordt opgestart (maar eigenlijk vooral opbellen in de hoop Jan Smit of Gerda Havertong aan de lijn te krijgen)? Mooi. 2011 wordt namelijk het jaar van ‘ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken’. We gaan met z’n allen lekker consumeerderen. Want de maatschappij? Dat zijn zij.

Hoera voor eenzaamheid
Aangezien alle concerten, festivals en grote optredens voor 2011 al lang en breed zijn uitverkocht – wat de zogenaamde sympathieke actie van platenmaatschappijen en evenementenorganisatoren om ‘voorverkopen te vervroegen, zo een belastingtoeslag te voorkomen en het publiek een goedkoper kaartje te bieden’  tot de marketinghoax van 2010 maakt, maar dat terzijde – blijven we het komend jaar en masse thuis. Alleen, want hoe graag het CDA dat ook mag willen, het gezin als hoeksteen van de samenleving breekt ook in 2011 gewoon weer niet door. In plaats daarvan sluit de groeiende groep singles zich bij voorkeur op in huis, om zich daar al automutilerend, twitterend en drinkend (bier, want bier is de nieuwe sgroppino is de nieuwe prosecco is de nieuwe wodka-lime) de dag door te slaan. Gezellig hè?