TV: M1nute to win it

10-01-2011 12:01

Richard en Patrick. Fietsenmaker en stenenhandelaar. Hele gewone jongens. Uit Almere. Beiden vader van een jong kind. De doorsnee man uit de doorsnee reclame van Knorr en Maggi. Natte droom van elke marketeer. Het eerste spel begint. “Patrick en Richard, jullie hebben drie levens. Zet hem op, Patrick en Richard! You got a minute to win it!“. Bellen blazen. Blaas een zeepbel over de tribune. Een minuut lang. Bel kapot, leven kapot. Daar gaat Patrick. Klappen. Joelen. “Patrick, Patrick, Patrick!” Tribunes vol hele gemiddelde mensen uit Almere, Houten, Heerhugowaard en Venlo gaan uit hun dak. Patrick faalt. “Aaaaaah. En je had toch even een hele grote hangen, hahahaha”. Gordon zoals we hem kennen. Stoute giechels, maar niet te lang. Gordon is quizmaster. Quizmasters zijn niet stout en giechelig. Quizmasters zijn snel, kortaf maar sympathiek. Zo had u Gordon nog nooit gezien. Zou het komen doordat hij in de Heere is?

We gaan door. Bekers stapelen. “Stapel binnen een minuut bekers op elkaar tot je weer bij het begin bent. Zet m op Richard!”.
Joelen, klappen, juichen. Spanning en sensatie. Richard stapelt de bekers als een dolle. Op de laatste seconde geslaagd. Klappen, joelen, schreeuwen. “Patrick en Richard, nog maar acht spelletjes van die ton verwijderd”.
Reclame.

Hele gemiddelde consumptiegoederen voor hele gemiddelde mensen uit Almere, Houten, Heerhugowaard en Venlo. Datingsite, kruidenier, energieleverancier, zoutjes “voor gewoon lekker op de bank” aldus Frank Lammers, een mobiele telefoon, koffiemerk, Gaviscon want dat “verzacht de keel”, aldus Tygo Gernandt. Gelukkige hele gewone gemiddelde gezinnen in rijtjeshuizen in Almere en Houten flitsen door het beeld. Ze zijn allemaal gelukkig met hun telefoons, energieleveranciers en Harry Piekema die nieuwe voebalplaatjes heeft.

Daar gaan we weer. Spelletje drie. “Denk aan die ton Richard”.
Klappen, Joelen, Schreeuwen. “You got a minute to win it!
Binnen de minuut is Richard geslaagd. Gordon wordt joelend opgetild. Een giechelbuitje. Focus. “Nog zes levels Patrick en Richard. Snel naar spel vier.”

Patrick met een panty om zijn hoofd, honkbalknuppel in een van de pijpen: Patrick heeft nu een olifantenslurf en moet flessen omverwerpen. Circusmuzakje erbij. Klappen, joelen, de herkenning van campinganimatie. Alle flessen gaan om. Richard en Patrick door het lint. Klappen, joelen. Jongens in het publiek met gouden schakelkettingen springen wild in beeld heen en weer.

“Nog één level verwijderd van de verzekerde 10.000 euro. Denk daar aan Patrick en Richard”.
Het zoontje van patrick komt van de tribune.
“Stoppen pappa”.

Nog twee levens. We gaan door. “Doorgaan, doorgaan, doorgaan”, joelt het publiek.
Klappen. Springen. “We gaan door”.
Rijg met een ongekookte spaghettisliert in je mond vier penne aaneen. Geen moeite voor Patrick. Geslaagd binnen 30 seconden. “Jaaaaaa!” Joelen, klappen. Zoontje erbij. Vaderliefde in beeld. Tederheid in nieuwbouwland.

Gordon stoomt door. Geen tijd voor de liefde nu. “Level zes Patrick en Richard. Die 10.000 euro zijn al binnen. Lanceer met een lepel een andere lepel in een glas.”

“Laten we eerlijk zijn, het lijkt zo simpel. Probeer die techniek te vinden Patrick!”
Klappen, joelen, “Patrick, Patrick, Patrick!”
Aftellen. “Aaaah!”
Zoemer, rode lampen, leven kwijt. “Nog één leven over. Het gaat hier om 20.000 euro. Pak jij hem maar Richard. You got a minute to win it, give it all you got, you got a minute to win it!“.
Eén lepel er in. Twee lepels er in. Spanning, sensatie. Joelen. Handen voor de mond geslagen. Gordon stuitert het beeld door. 3, 2, 1. Rode lamp. Zoemer. Laatste leven kwijt. Game over. Patrick en Richard winnen 10.000 euro. “Jullie waren fantastisch Patrick en Richard!”.
Klappen, joelen. “De volgende kandidaat”.

Anoeschka uit Rotterdam. Alleenstaande moeder. Met het geld wil Anoeschka de grafsteen van haar vader herstellen en voor haar moeder een scootmobiel kopen. “Is je moeder hier ook? Nee hè? Nou verrassing, we hebben haar aan de lijn!”.
Klappen, joelen, Gordon-giechel. “Anoeschka, you got a minute to win it. Je hebt nog drie levens. Leeg met één hand een tissuedoos. Voor de mensen thuis: dit is de Delta Lloyd home challenge“.

U heeft nog 10.000 levens.
U moet hier eeuwen naar kijken.
You got a minute to win it! Give it all you got!“.
U kunt hier nooit meer weg.
“Pak je focus, gebruik die techniek!”
Reclame.

Daar gaan we weer. Er is hier geen nooduitgang. U heeft nog een oneindig aantal levens. Welkom in de hel.
You got a minute to win it!“.
Joelen, klappen, schreeuwen.

Naar de eerste aflevering van ‘M1nute to win it: voorbereiding is alles’ keken meer dan 1,7 miljoen mensen.