ThePostOnline

Artikel 23 mag door de shredder

21-02-2011 16:00

Artikel 23 van de grondwet is de vrijheid van onderwijs. Toch zijn er voldoende liberalen die deze vrijheid verafschuwen. Logisch, want scholen die alleen de schepping en niet de evolutietheorie van Darwin onderwijzen, zijn geen scholen. Het onderwijs is bedoeld om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij, niet om ze te indoctrineren en zowel denkbeelden als belachelijke regels op te leggen. We leven niet meer in de jaren ’60, de verzuiling is achterhaald. Bijzonder onderwijs is net zo gedateerd als de door vervelende PvdA-mastodonten gestuurde VARA. En dat zegt wat.

Op het Van Lodestein College in Amersfoort zien we een mooi voorbeeld van wat artikel 23 van de grondwet tot gevolg kan hebben. Een – zelf noemen ze het traditionele – regel is dat een rok niet te aanstootgevend (lees: te kort) mag zijn. Bij een rokje boven de knie wordt men naar huis gestuurd. Bovendien registreert een computersysteem dit. Wat is dit voor intolerantie, voor bekrompen middeleeuwse traditie? Is het wel normaal dat een meisje haar hele jeugd in een rokje loopt, omdat dat moet van school en haar ouders die haar naar deze school geschopt hebben? Absoluut niet. Kledingvoorschriften zijn totaal niet meer van deze tijd.

Porno
Velen kennen het fragment waarschijnlijk al waarin Floris van den Berg, filosoof en tevens schrijver van Hoe komen we van religie af?, religie vergelijkt met porno. Religie zou een aangelegenheid voor volwassenen zijn. Terecht, want ook kinderen hebben individuele vrijheden. Opvoeding in een bepaald isolement is te eenzijdig en elk kind dient zijn eigen levensovertuiging te kunnen vormen.

Er bestaat namelijk een strikt onderscheid tussen weten en geloven – dit moet in de samenleving tot uitdrukking komen en dus leiden tot een scheiding tussen onderwijs en religie, net zo goed als dat al tijdens de Verlichting leidde tot een roep om scheiding tussen kerk en staat. Filosofen als al-Farabi, die meende dat filosofisch redeneren superieur is aan religieuze openbaringen, en Nietzsche (“God is dood”) worden door gelovigen zonder omhaal bij het grofvuil gezet: het zijn immers maar breed vertegenwoordigde denkbeelden.

Ark van Noach
Dit hangt ook samen met de beperktheid van de lesstof. Op bijvoorbeeld zwaar christelijke scholen wordt uitgegaan van de schepping. Neem het vak biologie. Hoe leg je dan de evolutietheorie uit? Als een fabeltje dat door vele wetenschappers erkend wordt?  Dan aardrijkskunde. Hoe zit het met skeletten van dinosauriërs en aardlagen die vele miljoenen jaren oud blijken te zijn? Die voeren waarschijnlijk niet mee op de Ark van Noach, anders waren ze wel genoemd in de Bijbel.

Vrijheid van onderwijs betekent bovendien niet automatisch vrijheid van schoolkeuze. Op sommige scholen met bijzonder onderwijs bestaan namelijk restricties wat betreft de toelating van kinderen. Zo zijn er scholen die geen praktiserend homo als onderwijzer willen aannemen en zijn er percentages voor de aanname van allochtone jongeren op scholen. Sterker nog: op een openbare school met zo’n percentage ontstaat meteen ophef, een bijzondere school die dit hanteert, is daar vrij in. Dit leidt dus tot meten met twee maten. Een prachtig voorbeeld hiervan staat in een artikel geschreven door U. Lambrechts van D66:

Enige tijd geleden kondigde een openbare school in Almelo aan nog maar 20 procent  kinderen van allochtone afkomst toe te willen laten. Minister Van der Hoeven was er als de kippen bij om via haar woordvoerder te laten weten dat daarvan geen sprake kan zijn. Een openbare school moet nu eenmaal alle leerlingen toelaten.

Maar het Asvo in Amsterdam, een school van bijzondere signatuur, laat slechts 18 procent allochtone kinderen toe. Geen minister of waarvoerder in de buurt die zich daarover uitspreekt of opwindt. Integendeel. 18 procent is kennelijk een enorme stap voorwaarts voor een school die tot voor kort geheel wit was. Het Asvo wordt als het ware geprezen en prijst zichzelf voor een dergelijk vooruitstrevend toelatingsbeleid.

Segregatie
Onderwijs heeft ook een belangrijke taak wat betreft de integratie van minderheden. Juist door het bewust in stand houden van de vermenging van kerk en staat, ontstaat segregatie. Christelijke dogma’s afgeleid uit de Bijbel – die overigens soms helemaal niks meer van doen hebben met de eigenlijke inhoud van dat boek – dienen niet toegepast te worden in het onderwijs. Dit zorgt voor uitsluiting van andersdenkenden.

Kortom: het onderwijs mag nu eindelijk eens gemoderniseerd worden.  Een idiote regel als artikel 23 voorgoed door de shredder halen, zal hier absoluut aan bijdragen.