ThePostOnline

Fashion Files: De Dunne van Dale

03-03-2011 14:00

Vorige week rolde het laatste nummer van de Franse Vogue van de persen. Nou ja, het laatste waar  Carine Roitfeld  als hoofdredacteur aan het roer stond. Emmanuelle Alt neemt het stokje van haar over en de geruchten gaan dat Roitfeld zich in de toekomst bezig zal houden met de Franse lancering van Harper’s Bazaar of druk is met een ménage à deux met Tom Ford. Enfin, zolang er nog geen levende bewijzen zijn van haar toekomstplannen interesseert het me eigenlijk geen hol wat Roitfeld doet.  Wat belangrijker is, is wat Roitfeld deed. Op Carine’s laatste cover schitterde namelijk een Hollandse schone; Saskia de Brauw. Na verwoedde pogingen van Jerney Kaagman, Angela Groothuizen, Stacey Rookhuizen en Patricia Paay blijkt Carine Roitfeld vooralsnog de enige te zijn die daadwerkelijk talent uit de Hollandse achterhoek kan halen.

Voor een coverfoto van Vogue krijg je niet of nauwelijks betaald. Toch is dit erebaantje het beste klusje wat je ooit als model kunt binnenharken. Het opent namelijk alle deuren. Toeval wil dat Brabantse Melissa Tammerijn schittert op de Russische Vogue editie en Milou van Groesen deze maand te zien is op de Japanse maandelijkse modebijbel. Voor wie die afgelopen maanden in een grot heeft gewoond: Hollandse schonen zijn hot in binnen- en buitenland,op abri en plankier, lopen kilometers catwalk en zuipen zich dagelijks het apelazarus aan goedgekoelde champie.

Wapenfeiten
Een lijstje wapenfeiten om mee te pochen op een buitenlandse vakanties, aan je moeder te vertellen of om desnoods allemaal zo snel mogelijk weer te vergeten:

Saskia de Brauw had een valse start op 16-jarige leeftijd. Begon, stopte, maar gaat nu als een speer. Loopt shows van Balenciaga, staat in Muse magazine, Pop magazine Franse Vogue (deze maand) plus de Italiaanse Vogue (volgende maand)

Daphne Groeneveld liep Dolce & Gabbana, Marni, Bottega Veneta en opende de Calvin Klein show in september. Sierde de Franse Vogue op het december nummer saampies met Tom Ford en is het gezicht van alle Givenchy campagnes.

Bregje Heinen Liep voor Iceberg, DKNY, Blumarine en Oscar de la Renta. Deed advertorials voor Sisley en Replay en stond onlangs in Harper’s Bazar.


Melissa Tammerijn liep Prada, Dolce & Gabbana, Fendi, Versace, Jil Sander, Marni, Missoni, Gianfranco Ferre, Balenciaga, Rick Owens, Lanvin, Viktor & Rolf, Celine, Givenchy, Chanel en Miu Miu. En als dat nog niet genoeg is stond ze het het lookbook van Chloé.

Milou van Groesen haalde vorig jaar september bijna alle kranten door haar exclusiviteitdeal met Balenciaga. Nicolas Ghesquière lapte een hoop centen voor deze blondine waar ze nu bijna dagelijks de vruchten van plukt. Inmiddels staan campagnes voor Topshop en editorials voor ID en Numero op haar naam.

Dus: Doutzen move over, Lara pack your bags, Claudia keep on dreaming en Heidi? Auf wiedersehen!

Tip voor alle ambitieuze en aandachtsgeile meisjes geboren vanaf 1992; stop met eten, start met sporten blijf boos kijken, stuur na de zomer wat pittige vakantiekiekjes naar Paparazzi modelmanagement, Micha models of Elite en open vast een tweede pennyrekening met een aantrekkelijk rentepercentage.

Leslie Hornby schreef zich in 1998 in bij een modellenbureau en wacht nog dagelijks op een telefoontje.

Beelden via Style.com