Cult

Joris Lam recenseert: l'Officiel Hommes

15-03-2011 10:00


Puilt het tijdschriftenschap bijna uit zijn voegen met vrouwenglossy’s, voor de fashion-savy man blijft het toch een beetje behelpen in modebladenland. Af en toe waagt een dappere uitgeverij een nieuwe poging, om zich vervolgens binnen no time weer schielijk terug te trekken als blijkt dat verkoop en advertenties achterblijven. Toch durft uitgeverij Éditions Jalou het aan om wederom een verse mannentitel op de markt te brengen. Een Nederlandse versie van een buitenlands mannenmode-tijdschrift, nog wel: l’Officiel Hommes. ‘Bij-ons-in-de-PC’-beroemdheid Joris Lam velt zijn oordeel.

Ben Saunders en zijn vriendinnen
Waarom dat een moeilijk project is, zie je direct terug op de cover. Daarop prijkt Ben Saunders, een vent die mij slechts marginaal meer interesseert dan Job Cohen, maar een hit is in Nederland en dus garant staat voor aandacht van de pers en verkoopsucces. Dat lijkt dan ook de voornaamste reden te zijn hem de eerste cover van het halfjaarlijkse magazine te ‘gunnen’. Natuurlijk is het een man met een zeer uitgesproken stijl, maar daarover lees je niks terug in het interview dat voornamelijk gaat over zijn talentenshow en vriendinnen.

De shoot van fotografenduo Petrovsky & Ramone, gestyled door Majid Karrouch, is gelukkig wel precies waar zo’n modeblad om moet draaien: de combinatie van een bijzonder figuur met bijzondere kleding op een prachtige foto. Maar verder zet het ‘Ben Saunders interview’ wat mij betreft een beetje de toon voor het hele blad: ze kunnen het wel, maar durven simpelweg gewoon (nog) niet. Als resultaat daarvan is de fotografie en styling in het blad sterk maar braaf,  zijn de modellen niet erg uitgesproken.

Voor de gewone ‘ik-voel-me-net-hipper-dan-de-rest’-man
De kleding moet duidelijk modisch zijn, maar mag ook de gewone man niet al teveel afschrikken. Het is daarmee duidelijk dat l’Officiel Hommes vooral heel graag de gewone ‘ik-vind-mezelf-net-hipper-dan-de-rest’-man wil aanspreken. In totaal vind ik het daardoor geen verkeerd mannenblad, maar nog geen modeblad, laat staan het zelfbenoemde ‘stijltitel voor mannen’.

Mijn advies: skip nieuwe BN’ers en maak een mooie mix tussen mannenmode van Nederlandse bodem met de smaak van het Franse elegante herenchique zoals Dior en Lanvin dat als geen ander kunnen. Als hoofdredacteur Sandor Lubbe daarbij belooft dat er nooit meer een gouden Dolce &Gabbana bril op de pagina’s van l’Officiel Hommes verschijnt, koop ik zeker over een half jaar het nieuwe nummer, vanwege de potentie.