Van DeJaap.nl naar uitgeverij Prometheus, het kan!

15-03-2011 15:00

Toch leuk dat een weblog als DeJaap, dat onder andere als doelstelling heeft een bescheiden brug te slaan tussen oude gezaghebbende media en de nieuwe media van het internet dat nog altijd beter bekend staat als open riool, reeds een rol van betekenis heeft in de kloof tussen oude en nieuwe media. Of anders gezegd: DeJaap fungeert ook als platform voor nieuw talent en is dus wel degelijk een podium waar u écht wat aanheeft. Waarmee we maar willen zeggen dat internet veel meer mogelijkheden biedt voor de getalenteerden onder ons dan we vaak denken. Fijn, maar waar gaat het over?

Hierover: Rianne Meijer, redacteur van DeJaap.nl en chef van Mode.DeJaap.nl, heeft een contract getekend bij uitgeverij Prometheus. Dat is die toko waar boekenpaus Mai Spijkers de scepter zwaait. In het najaar van 2011 zullen de veelbelezen Ana-files, destijds door Meijer geschreven onder het pseudoniem Anna, dan ook in boekvorm terug te vinden zijn bij de betere boekhandel. En hopelijk in de bestseller top 10.

Boekensegment
Wij van DeJaap zijn daar best trots op. Iets wat op onze site ontstond, blijkt briljant genoeg om een nieuw leven te leiden in het hogere cultuur boekensegment. Ergens op de grachtengordel waar mensen nog NRC Handelsblad lezen en links stemmen zeg maar. Dat die mensen niet dagelijks op DeJaap komen maakt niet uit: door de crossover tussen online- en offline-media lezen straks ook de babyboomers en Vpro-kijkers dat wat u al lang geleden hier online las.

Waarmee wij toch maar graag even reclame maken: DeJaap is er voor iedereen. Voor de online, populistische, tekstgrazende, reageer-generatie maar ook voor de behouden lezer die de diepgang en de betere teksten, al dan niet met nuance, zoekt.

Uw talent
Tot zover de reclame. Te hopen valt dat een publicatie bij een gerenomeerde uitgeverij van teksten die hun oorsprong op ons online platform hebben voor u de lezer een extra stimulans is om ook gebruik te maken van ons podium. Uw talent is het waard gezien te worden. De tijd van talentenjachten en zure koninkrijkjes die bepalen over uw schrijcarriere is al lang voorbij. This is internet, hier bepaalt u de voorstelling, de uitgevers zitten braaf in het publiek te scouten. Zij komen naar u, niet omgekeerd.

Het werkt dus, dat internet. Gebruik het. Doe ook mee. Beklim het podium. Stuur in die artikelen, verhalen, foto’s, literatuur, interviews en reportages. U bent de nieuwe Grunberg. Of Heleen van Rooyen. Of…

Welkom in de 21ste eeuw, welkom op DeJaap.