Business

Brulding van de Week: Hennessey Venom GT

07-07-2011 09:00

Vorige week zagen we wat de Britse cottage industry met een Jaguar E-type kan. Deze week kijken we wat Amerikanen in hun schuurtje uitvreten met een Lotus Exige. Nu is in Amerika alles groter. Véél groter. Zeker in Texas. Dus hebben ze daar bij Hennessey Performance eerst erg gelachen om het viercilindertje in de Exige. Deze werd verwijderd. Vervolgens propten ze een vette V8 in de Exige en voilá, de Venom GT was daar.

Of eigenlijk hier, want ze worden nabij Silverstone in Engeland afgebouwd. De motoren komen uit de Hennessey werkplaats in Sealy, Texas. Het voilá slaat op de Franse manier waarmee ganzenlevers worden opgevoerd. Om een supercharged 6.2 liter V8 uit een Corvette in een Exige te krijgen, moet je flink proppen. Gelukkig is zo’n Corvette LS9 blok niet van gietijzer en slikte de Exige het aluminium hiervan redelijk makkelijk door. Er bleef zelfs plek over om voor de echte gourmet een Twin Garrett Ball Bearing turbo te monteren in plaats van de standaard supercharger. Dit, wanneer de smulpaap 725 pk te mager vindt. Dubbel geblazen op uitlaatgas wordt het 1000 pk. Met iets extra gefrunnik zelfs 1200 pk.

Het begon allemaal in 2007 en vorig jaar kon de wereld de Venom GT voor het eerst zien. ‘A weapon of mass propulsion’ volgens John Hennessey, de oprichter van het gelijknamige bedrijf. De Venom GT leidde midscheeps tot grote tenten bij petrogedeformeerden. Inmiddels zijn we halverwege 2011 en kijken we iets nuchterder tegen dit Hennessey product aan, waarvan de eerste inmiddels is afgeleverd aan iemand in de Verenigde Arabische Emiraten.

Maar, laten we eerlijk zijn. Ook al blijft het alsof er een bevallige engel in je oog piest, als alles groter is in Amerika, kan dat ook een grotere bek zijn. Of er dus echt zo’n Serengeti wildebeest kudde aan paarden uit de Venom GT komt – van die DIN dingen en geen miezerige SAE pony’s – willen we daarom nu graag wel eens onafhankelijk getest zien. Horen mag ook trouwens.

Gaat de 1200 pk Venom GT echt 435 km/u? Het leeg 1147 kilo wegende 2012 model zelfs 442 km/u. Doet het werkelijk 0-60 mph in 2,5 seconden en de kwart mijl in 9,9? Vragen, vragen, vragen. We willen bij asfaltjaap namelijk wel zekerheid hebben voor we de aanvullende vijfentwintigduizend dollar neertellen bovenop het miljoen om zo’n extra gefrunnikte versie voor de deur afgeleverd te krijgen.

Road&Track 2010

Venom GT afgelopen weekend tijdens het Goodwood festival of Speed

Dyno test. Zo op het gehoor gaat het mis bij 814,3 pk (op 0:47). Beetje als bij de eerste jalopnik.com testrit