Is Social Media Manager al een echt beroep?

17-07-2011 15:00

De vraag stellen is wellicht al de suggestie wekken dat je zelf het antwoord denkt te weten, wie vraagt zich nu immers nog af of timmerman al een echt beroep is? Het punt echter dat mensen die voor hun organisatie een Social Media Manager willen aannemen, zich vaak deze zelfde vraag lijken te stellen. Daarmee zou je dan direct tot de conclusie kunnen komen dat het dus nog geen echt beroep is.  In ieder geval gaat het blijkbaar om een functie waarvan de inhoud nog niet echt vast ligt. Het is deze veranderlijkheid die vele organisaties parten speelt, paradoxaal genoeg vanwege de vele pogingen het op één punt vast te pinnen.

De social arbeidsmarkt
Het is misschien wel nergens zo dringen geblazen als op de arbeidsmarkt rondom alles wat social is. Eén van de problemen daarbij is dat de partijen aan beide kanten vaak verschillende opvattingen hebben van waar het nu precies om draait bij dat ‘social media’. Zelfs tussen werkgevers kan de invulling van een functie als Social Media Manager enorm verschillen en dat maakt het er voor niemand echt duidelijker op. Want wat voor competenties worden er nu precies gevraagd? Voor de een gaat het heel duidelijk om een marketing aspect, social media gaat dan over jezelf of je merk verkopen, voor de ander is dat ondergeschikt aan communicatie en valt zo’n manager meer onder de pr-afdeling.

Marketing en communicatie interpretaties van ‘social media’ strijden daarnaast met geeks en nerds om het recht op invulling geven aan de Social Media Manager, waardoor het eisenpakket nog onduidelijker is. Het is dan ook niet vreemd dat ondanks het nog steeds groeiende aantal openstaande social functies er ook steeds een hele grote pool aan mensen rondzwemt die juist nog op zoek is naar zo’n baan. De discussie rond de beste Social Media Experts van Nederland geeft al wel aan dat het claimen van de term voor een puur marketing-technische invulling afdoet aan de diversiteit van social media.

Containerbegrip
Uit “Grote Marketing Enquête” bleek onlangs nog dat marketeers social media als dé grote uitdaging zien, maar impliciet ook dat ze het nog ongrijpbaar vinden. Integratie van online en offline, en gepuzzel over Return On investment moet plaats maken voor de zoektocht naar de doelgroep. Dit soort vraagstukken lijken dan veel meer op die van een sociaal wetenschapper die zich afvraagt welke groepen er zijn, op wat voor manier die verschillen van anderen en hoe ze zich dan gedragen. Maar naast explorerend onderzoek verwacht men vaak ook een afrekening cases en salestermen: hoeveel wordt er nu daadwerkelijk bereikt en hoeveel verkopen we daar dan (potentieel) mee? Daar is uiteraard niets mis mee, maar het geeft wel aan dat de Social Media Manager en misschien zelfs wel de Online Marketeer een containerbegrip is in plaats van een vast beroep.

De opkomst van iets concretere termen als Community Manager en webcare geven al aan dat binnen social momenteel steeds verder gezocht wordt naar een duidelijke invulling van het beroep. Tot we op het moment zijn aangekomen dat we, net als bij andere beroepen, duidelijk onderkennen dat het om een algemene term gaat die per werkgever enorm kan verschillen qua invulling, zullen we nog wel een tijdje blijven rondzwemmen. Wanneer vacatureteksten (en CV’s?) minder ronkend spreken van algemene eisen als “ervaring met” maar in meer praktische termen over de zaken die je ‘er’ mee moet kunnen zijn we al een heel eind. Zelfs “ervaring met facebookmarketing” is voor een programmeur namelijk heel anders dan voor iemand ‘op sales’. Social, zoals elk soort media, gaat samen met bestaande functies en doelen en is als op zich staande kreet schieten met hagel, in de hoop dat toevallig diegene langs komt die jij zocht.

Gyurka Jansen is wekelijks over internet te horen op Radio 1 en geeft training en advies over nieuwe media en marktonderzoek. Hij ziet ook wel de humor van deze korte algemene ‘bio’ bij juist dit artikel.