Tour: “Overgangsetappe”

17-07-2011 20:00

De vijftiende etappe van deze Tour de France werd in het rondeboek omschreven als een overgangsetappe. Waarom is onduidelijk, of het moet een nieuwe omschrijving zijn voor een etappe voor de rustdag. Waar de renners vreesden voor waaiervorming, hoopten de kijkers hier juist op. En hoe harder we hopen, hoe minder er van terecht komt. Zoveel is deze Tour de France wel duidelijk. Nederlands succes lijkt namelijk verder weg dan ooit en kopmannen die elkaar bestrijden in zware bergetappes is helemaal een illusie. Vandaag werd duidelijk dat kopgroepjes die om de zege strijden aan dat rijtje toegevoegd kan worden. De Lars Ytting Baksen werden door topsprinter Mark Cavendish al na een half uur koers op kop gezet en mochten er voor gaan zorgen dat de voorsprong van de kopgroep, met daarin onder andere de Nederlander Niki Terpstra, niet boven de vier minuten uit zou komen.

Solo
Die voorsprong kwam dan ook niet boven de vier minuten uit. Sterker nog, de kopgroep reed de laatste 80 kilometer met maximaal anderhalve minuut voorsprong op het peloton. Een kopgroep waarin Samuel Dumoulin met zijn 1 meter 59 getolereerd werd door zijn vluchtmaten. Niemand zit namelijk graag in het wiel van een renner op een kinderfiets. De drie Fransen in de kopgroep waren vooral druk met de tussensprint en met nog twintig kilometer voor de boeg reden Ignatiev en Terpstra dan ook hard weg bij hun vluchtmakkers. Terpstra probeerde het in extremis nog met een solo, maar de calculator op de HTC-telefoons was weer met uiterste precisie ingesteld.

Autohangen
Cavendish won uiteraard weer en verstevigde zijn leidende positie in het klassement om de groene trui. Een massasprint komt er normaal gesproken niet meer voor volgende week zondag, dus nu is het zaak voor hem om over de Alpen te komen. En daar gaat de ploegleidersauto van zijn ploeg ongetwijfeld van pas komen. Hangen maar. Leider Voeckler, die op steeds meer sympathie kan rekenen onder de wielervolgers, zal morgen de hele dag interviews moeten geven met de kernvraag of hij deze Tour de France kan winnen en misschien vast even oefenen op zijn tijdritfiets.

Rustdag
Vandaag geen waaiers, geen valpartijen en geen winnaar uit een vlucht. Morgen een welverdiende rustdag. De rustdag is voor de organisatie meestal het moment om een dopinggeval bekend te maken. De ploegen houden volgens de traditie mosselparty’s en tevens is het de dag dat de rennersvrouwen hun intrede doen in het peloton. Hopelijk geeft dat meer spektakel.