Open brief: De Zeeman-stunt op de AIFW

25-07-2011 10:00


Beste Nieuwslezer van de afgelopen weken,

Deze openbrief schrijf ik je om wat toelichting te geven over onjuiste berichtgeving jegens een zekere actie van textielketen Zeeman.

Je hebt misschien wel gemerkt dat Zeeman tijdens de late editie van de, inmiddels minder fatsoenlijke, Amsterdam International Fashion Week een stunt heeft uitgehaald.

De stunt hield in dat de winkelketen een hoop geld zou stoppen in het opzetten van een nieuwe fictieve designer: ’Frank’. Frank zou op de modeweek een show neerzetten en aan het einde zou blijken dat het allemaal het werk was van Zeeman.

Zeeman’s motieven hiervoor zijn erg scheef, de winkelketen zegt te willen laten zien dat mooie kleding niet duur hoeft te zijn. Die uitspraak is geheel subjectief en laat ik voor wat het is.

Waar ik wil je aandacht voor wil is de vraag wat hier mee bereikt moest worden:

Modeshows kosten geld, soms zelfs zo veel geld dat modehuizen en designers ze liever niet doen.

Ik vraag mij graag af waarom Zeeman hier, samen met het opzetten van de naam Frank, zoveel geld in stopte. Wilde ze de aanwezige rijke modeliefhebbers of journalisten iets leren? Mensen die totaal geen trek hebben in de opinie van Zeeman en voor wie betaalbare kleding geen relevante zaak is?

Wilde Zeeman de liefhebber van Mode wat uitleggen? De mensen die zich interesseren in haute couture en dus niet in de doelgroep ‘kopers bij Zeeman’ vallen?
;

Wij (de modewereld)  vonden de actie van de textielketen noch grappig noch indrukwekkend;

  • Jij als lezer thuis zult niet opeens meer gaan kopen bij Zeeman, of minder.
  • Niemand was onder de indruk.
  • De collectie zelf leek nergens op.
  • De Amsterdam International Fashionweek is totaal niet relevant op wereldniveau (er zijn zo’n 138 fashion weeks ieder jaar)
  • Het voor de hand liggende doel voor een show als deze: invloed hebben op wat mensen gaan dragen, is al helemaal niet bereikt.

Blijf kritisch!
Sincerely,
Cesar Majorana