Column: Everything is for sale

02-08-2011 14:00

Het is er weer. Keihard aangebroken. Ieder jaar gebeurt het weer. Twee keer. Soms drie keer. Of vier. Tegenwoordig weet de retail het niet meer. Maar dan gaan we met z’n allen. Rennen we erop af. Koste wat het kost om de eerste te kunnen zijn. Sale. Een mooi antropologisch project.

Tijdens de sale wordt het oerinstinct van de vrouw aangewakkerd. Overleven, dat is het enige wat de vrouw moet doen. Volgens sommige uitvoeringen van Maslow’s piramide is kleding één van de basisbehoeften van de mens, en dat heeft de vrouw als eerste maar al te goed door. Mannen hebben dit probleem minder. De koopjesjagende vrouw heeft vele kledingstukken nodig om deze basisbehoefte te voeden. Dit is vooral tijdens de sale uiterst merkbaar.

De kooplust van de vrouw wordt merkbaar door de goedkopere prijzen voor kwalitatief betere kleding. Zij gedraagt zich dan ook vaak als een beest. Kleding wordt door het pand gegooid waar de sale zich afspeelt. In sommige gevallen is het zelfs zo erg dat het pand eruit ziet als een oorlogsgebied. Dit maakt de vrouw niets uit. Zij is bezig met haar eerste levensbehoefte te vervullen. Dit is belangrijk, anders zal zij niet overleven. Veel kleding is belangrijk, zodat zij kan combineren en zich mooi kan maken voor de man.

Merken maken niets uit, zolang het maar niet al te goedkoop over komt. Dat is een stukje trots die de vrouw met zich mee draagt. En daarbij is het slechts van belang dat het kledingstuk goedkoop is en niet kapot getrokken door de andere vrouwen. Dan is de vrouw trots. Hoe meer kleding ze heeft kunnen kopen voor zo weinig mogelijk geld is een tweede waar de vrouw het voor doet. Vaak haalt zij deze kleding van een grotee berg die ergens midden in de winkel is gecreeerd door andere vrouwen. Hier zoekt zij net zo lang tot ze de benodigde kleding heeft gevonden. Dan vertrekt zij naar de kassa met de enorme berg goedkope kleding. Haar oerinstinct komt al wat tot rust. Ze kijkt naar de bende die ze alleen maar groter heeft gemaakt. Na een uur in de rij, alle andere vrouwen moeten ook afrekenen, is ze eindelijk aan de beurt. Overvolle tassen sleept zij naar buiten. Moe en voldaan dat zij de sale weer heeft overleefd.

Lang leve webshops.