ThePostOnline

Microtargeting Mitt

30-09-2011 12:00

http://www.youtube.com/watch?v=hbCbzDcnxaAMicrotargeting is bekend fenomeen in de politiek, waarbij data verzameld worden om een kiezersprofiel van een specifieke regio, wijk of zelfs straat op te stellen waar een campagneboodschap op afgestemd kan worden. Als je weet dat mensen in de ene straat zich meer bezig houden met immigratie en in de andere met onderwijs, zorg je dat de flyer die in de eerste straat in de bus valt over immigratie gaat en in de tweede over onderwijs. Karl Rove, het politieke brein achter de carrières van de familie Bush, was er befaamd om. Elk stukje van Amerika had hij in kaart gebracht om de juiste boodschap bij de juiste kiezer aan te laten komen. Ook Mitt Romney en zijn team tonen aan dat ze het belang ervan begrijpen.

Vertaling

President Obama zegt dat de Verenigde Staten de juiste kant uit gaan.

Banenmarkt van de Congressional Black Caucus Miami, Florida.

10,7 procent werkeloosheid in Florida.

De werkeloosheid onder minderheden is meer dan 13 procent.

De werkeloosheid is met meer dan 25 procent gestegen sinds Obama aan de macht kwam.

Hoge werkeloosheid, waar zijn de banen gebleven?

Het zijn de boodschappen die Romney in het spaans in zijn campagnespotje, met op de achtergrond beelden van een banenmarkt in Florida, verwerkt heeft. Romney’s campage Obama isn’t working (OIW) is niet nieuw. Hij schuift hem echter steeds nadrukkelijker naar de voorgrond nu hij zich begint te realiseren dat zijn Republikeinse tegenstand tegenvalt. Als Perry, Bachmann en de andere Republikeinen geen serieuze weerstand bieden kan Romney zijn pijlen rustig richten op Obama.

Internet
De keuze om hem ook in het Spaans te lanceren, met als subtiel detail dat de kleuren van de slotzin “Obama isn’t working.com” die van de Mexiaanse vlag zijn, maakt duidelijk dat Romney de toon voor zijn campagne gevonden heeft. Inmiddels lanceerden de oud-gouverneur van Massachusetts en zijn team vele spotjes rond hetzelfde OIW-thema, die elke keer een eigen invulling voor een specifieke doelgroep of regio meekregen. Luxe aan de manier waarop internet giganten als Google en Facebook gebruikersgegevens verzamelen, is dat microtargeting op internet vrij gemakkelijk is. Als jij wat sites van universiteiten bezoekt krijg je een spotje te zien voor studenten, als jij Spaanstalige websites bezoekt krijg je de versie voor Latino’s, ervan uitgaand uiteraard dat je IP-adres aantoont dat je in Amerika woont.

Terwijl de meeste Republikeinen worstelen om voldoende geld bij elkaar te krijgen om een campagne voor de voorverkiezingen in meer dan alleen de early states op te zetten, rolt Mitt Romney al zelfverzekerd een nationale campagne uit voor het moment dat hij de degens met Obama moet kruisen. Hij heeft het geld, het netwerk, het personeel en alle andere relevante middelen om een nationale campagne op te zetten en hij weet dat hij een jaar lang met een consistente boodschap moet komen die alle Amerikanen onthouden, om in november 2012 een kans te maken op het Witte Huis. In betrekkelijke rust bouwt Mitt Romney aan een campagne die het voor Barack Obama erg moeilijk kan maken in 2012.

Adriaan Andringa zal tot de presidentsverkiezingen in 2012 regelmatig verslag doen van het Amerikaanse politieke schouwspel.