Drie Dwazendagen

30-09-2011 16:00

Natuurlijk weet je dat reclame is bedoeld om je dingen te laten aanschaffen die je anders waarschijnlijk links had laten liggen. Een slimme shopper selecteert zijn foldertjes en reclameboekjes op producten die hij of zij sowieso koopt, maar nu alleen met korting! Mooi meegenomen. Maar met de jaarlijkse uitverkoop ronde Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf wordt er iets losgemaakt in mensen. Een oer gevoel, lijkt het…

Binnen in het warenhuis staan de spullen keurig opgestapeld volgens het Media Markt-principe: als er zóveel van staat moeten er wel veel mensen zijn die het kopen. En als iedereen het koopt, waarom jij dan niet?

De macht van de merken.
En zo verlaat je de Bijenkorf met grote dozen en tassenvol spullen die je bij nader inzien toch niet zo nodig hebt. Die geinige sjaal met zigzagmotief was afgeprijsd van 119,95 naar 79 euro wat een respectabele korting van 34 procent is, zeker voor een Missioni-exemplaar. Dat was ook meteen de enige reden voor deze impulsaankoop, aangezien de gemiddelde Return to Sender-das van twintig euro van de Hema nog leuker is.

Of dan die Dyson-stofzuigers. Niemand vindt het leuk om te stofzuigen maar met deze futuristische exemplaren gebeurt het echt niet vanzelf. Toegegeven, de kundige uitstraling van het ding is een eerste stap naar een schoon huis, maar heeft niemand je ooit verteld dat een stofzuigerzakloze stofzuiger helemaal niet fijner is? Sta je proestend die emmer boven de prullenbak leeg te schudden, waarna je meteen weer een rondje kunt maken. Maar je hebt wel een Dyson.

Online shoppen
Maar waarom blijven we niet lekker thuis en bestellen we het hele zwikkie via internet? Alle Drie Dwaze Dagen-aanbiedingen zijn namelijk ook gewoon te koop in de webshop. Makkelijker kan niet, vanuit de luie bureaustoel. Maar dat doen we niet omdat die beste koopjes namelijk best heel snel zijn uitverkocht. In de winkel zijn die duw-en-trek producten niet minder populair, maar dan kun je er tenminste persoonlijk voor vechten.

Daaraan merk je meteen het primitieve karakter van deze uitverkoopronde. Het vervullen van zulke banale lustgevoelens als ‘hebben, hebben, hebben’ is helemaal niet zo chic als het zilveren bestek of de douchelakens van Egyptisch katoen die het warenhuis verkoopt. Dit zijn oer gevoelens: we willen iets wat niemand anders heeft. Of we willen juist wat iedereen heeft. Of we hebben gewoon zin om iets te willen, en dan te krijgen.

Daarom gaan we juist nu naar de Bijenkorf. We vergapen ons aan al die uitgestalde producten die we helemaal niet écht willen maar toch kopen. Daarom is zo’n webshop helemaal niet interessant: zonder eerdergenoemde magie wil je dan ineens alleen kopen wat je wel echt nodig hebt. Dan is er niets meer aan.

Wil je iets kopen waar iemand wél oprecht blij van wordt? Hedwig Wiebes is de beroerdste niet.