Derde generatie Opel Zafira: flexibiliteit naar een hoger niveau

07-10-2011 10:00

Innovatief, flexibel, kwalitatief en ergonomisch: met het verder ontwikkelde Flex7-stoelensysteem en tal van andere typische Flex-voorzieningen van Opel tilt het interieur van de Zafira Tourer veelzijdigheid en sfeer naar een hoger niveau.

[persbericht] In 1999 creëerde Opel het segment van de compacte MPV’s met zeven zitplaatsen in Zafira. Met het nieuwe model, intussen al de derde generatie, zal Opel het succesverhaal voortzetten. Hij is nog steeds gebaseerd op hetzelfde principe als zijn voorgangers: een maximale flexibiliteit, zonder dat men de stoelen hoeft te verwijderen. Met zijn perfecte mix van functionaliteit en welbehagen vertaalt de nieuwe Opel Zafira Tourer de waarden van de Insignia naar het segment van de compacte MPV’s: topkwaliteit, innovatieve technologieën en een geraffineerd, dynamisch design.

Samen met de Meriva, de populairste kleine MPV in Europa, maakt de Zafira Tourer Opel tot de referentie op het gebied van veelzijdigheid. Terwijl de tweede generatie van de in 2010 geïntroduceerde Meriva vooral jonge gezinnen een ongeëvenaarde flexibiliteit in zakformaat biedt, combineert de nieuwe Zafira Tourer een nog grotere veelzijdigheid met bijkomende topkwaliteiten inzake interieurcomfort en sfeer. Dat maakt hem tot de ideale keuze voor gezinnen met oudere kinderen of zakelijke rijders die vaak grote voorwerpen moeten vervoeren voor het werk.

Veelzijdigheid: individuele stoelen achterin
Net als bij de eerste twee Zafira-generaties stond maximale veelzijdigheid met talloze interieurconfiguraties zonder dat stoelen verwijderd hoeven te worden, bovenaan het prioriteitenlijstje voor de Zafira Tourer. Hij maakt indruk met zijn lichte en kwalitatief hoogstaande interieur en hebben de Opel-ingenieurs het slimme Flex7-stoelenconcept sterk opgewaardeerd.

Terwijl de twee stoelen op de derde rij net als bij de vorige generaties een volledig vlakke laadvloer vormen wanneer ze zijn neergeklapt, hebben de Opel-ingenieurs de tweede rij volledig doorontwikkeld. De bank werd vervangen door drie individuele stoelen die onafhankelijk van elkaar in de lengte kunnen worden verschoven over 210 mm (100 mm naar voren, 110 mm naar achteren) en ook kunnen worden neergeklapt tot een vlakke laadvloer. Bovendien kan de rugleuning van de drie stoelen in vier verschillende standen worden geplaatst (0, 16, 20 en 24 graden).

Alle Flex-voorzieningen voldoen aan Opels basisvereiste op het gebied van gebruiksvriendelijkheid: dankzij de gemakkelijk bereikbare handgrepen, die verschillende kleuren kregen om ze beter te onderscheiden (rood om neer te klappen, zwart om recht te trekken), kan de rugleuning met één beweging volledig worden neergeklapt voor een maximale veelzijdigheid zonder dat men stoelen of hoofdsteunen hoeft te verwijderen.

Loungestoelen: passagiers op tweede rij reizen comfortabel
Dé blikvanger in de nieuwe Zafira Tourer is het Lounge Seat-systeem dat de passagiers op de tweede rij de royale zitruimte van een luxesedan geeft. Die nieuwe interieurconfiguratie is standaard voor de topuitvoering Cosmo. en optioneel verkrijgbaar voor de Edition.

Met een druk op de knop worden de drie stoelen van de tweede rij omgevormd tot twee bijzonder comfortabele stoelen met een zee aan extra been- en schouderruimte: de buitenste stoelen schuiven tot 280 mm naar achteren (een ongeëvenaarde waarde en 70 mm meer dan in de standaardversie) en 50 mm naar het midden, een echte primeur voor dit segment.

Dan vormt een uitgekiend en gebruiksvriendelijk vouw- en draaimechanisme de rugleuning van de middelste stoel om tot een comfortabele armsteun voor de passagiers op de buitenste stoelen. Opel heeft patent aangevraagd voor dit unieke systeem dat geen concurrentie kent in het segment.

In deze tweezitsconfiguratie biedt de Zafira Tourer de inzittenden op de tweede rij een hoogstaand comfortpeil en het bijzondere gevoel in een lounge op wielen te rijden.

Dankzij deze nadruk op persoonlijk welbehagen is de Zafira Tourer veel meer dan een gezinsauto. De Opel-designers hebben het flexibele interieur omgevormd tot een plek om te ontspannen en te genieten van ruimte, ongeacht of je op weg bent voor het werk, met het gezin of met vrienden.

Innovatieve voorstoelen: comfort en ergonomie van topniveau
De cockpit is ordelijk ingedeeld en biedt bestuurder en passagier het hoogste comfort. De volledig hertekende voorzijde met minimale A-stijlen, grote zijruiten en op de deur gemonteerde buitenspiegels komen het zicht rondom en naar achteren aanzienlijk ten goede.

De Zafira Tourer is ook standaard uitgerust met innovatieve, grote en anatomisch gevormde voorstoelen, die op diverse manieren geconfigureerd kunnen worden en over actieve hoofdsteunen beschikken. De door Opel-ingenieurs ontwikkelde voorstoelen bieden een in dit segment uniek comfort en een onovertroffen verstelbereik. Beide stoelen kunnen 260mm naar achteren worden geschoven en de hoogte van de bestuurdersstoel kan over 65 mm versteld worden. Nog een bijzondere vorm van flexibiliteit: de bestuurders- en passagiersstoel garanderen voor alle inzittenden een optimale rijhouding en dat is vooral belangrijk voor grote bestuurders.

De ergonomische stoelen zijn optioneel verkrijgbaar voor bestuurder en passagier, zodat beide kunnen genieten van een kantelbare zitting, een verstelbare lendensteun en een uitschuifbaar zitkussen. De stoelen hebben dan ook het fel begeerde goedkeuringslabel van Aktion Gesunder Rücken e.V (actie gezonde rug), een onafhankelijke vereniging van dokters en rugdeskundigen, ontvangen. Een vereiste om het AGR-certificaat in de wacht te slepen is dat de contouren van de rugleuning zich perfect aanpassen aan de natuurlijke kromming van de ruggengraat, een eigenschap die een groot verschil maakt tijdens zowel korte als lange ritten.

Wie vaak langere voorwerpen vervoert, kan kiezen voor de neerklapbare passagiersstoel voorin. De solide, opklapbare en ruimtebesparende bagagevloerafdekking FlexCover, die achterin kan worden opgeborgen, zorgt voor een vlakke laadvloer en beschermt de rugleuning van de stoelen. De twee buitenste stoelen van de tweede rij hebben ISOFIX-steunen en bevestigingspunten voor kinderzitjes.

FlexConsole: innovatief opbergsysteem voor middenconsole
De flexibele middenconsole FlexConsole (standaard in Cosmo-versie, optie op Edition) werd verder verbeterd ten opzichte van het systeem in de Meriva. Het werd gebouwd als een moduleerbaar opbergsysteem op drie niveaus:

  • Twee rails van hoogwaardig gepolijst aluminium lopen tussen de voorstoelen in. De FlexConsole-modules schuiven naar voren en naar achteren over deze rails.
  • De bovenste rail ondersteunt een royale armsteun, die open gaat en plaats biedt aan twee opbergruimtes (voor cd’s bijvoorbeeld).
  • Daaronder zit nog een compartiment met twee bekerhouders.
  • Op het onderste niveau, afgeschermd door de armsteun en bekerhouders, zit nog een ander, diep opbergvak om persoonlijke items goed op te bergen. Door de nabijheid van de AUX- en USB-ingangen en het 12V-stopcontact is dit vak de perfecte plaats om een mp3-speler of draagbaar navigatiesysteem veilig en uit het zicht op te bergen.

Bijzonder praktisch is dat alle FlexConsole-elementen afzonderlijk of samen kunnen worden verwijderd, om ze bijvoorbeeld schoon te maken bijvoorbeeld. Het nieuwe systeem is alweer een voorbeeld van de uitzonderlijke flexibiliteit in de Opel Zafira Tourer: gemakkelijk bereikbaar en precies op de juiste plaats. De FlexConsole wordt geleverd in combinatie met de ruimtebesparende elektrische handrem.

De FlexConsole en opbergvakken in de voordeuren worden indirect verlicht door rode sfeerverlichting. Ze verbeteren dus niet alleen de zichtbaarheid in het donker maar creëren ook een knusse sfeer.

Perfect gepositioneerd: ruim 30 opbergvakken, precies waar men ze nodig heeft
De FlexConsole toont perfect aan hoe de ergonomie-experts van Opel de resultaten van marktonderzoek en klantenstudies gebruiken om een uiterst progressief interieur te ontwerpen, met name op het gebied van functionaliteit. Aangezien alle items die mensen doorgaans meenemen in de auto een gemakkelijk toegankelijke plaats hebben gekregen, blijft het interieur netjes en georganiseerd.

In de nieuwe Zafira Tourer wordt dit verzekerd door een systeem met meer dan dertig opbergvakken. Flessen van 1,5 liter kunnen veilig en rechtop in de vakken in de voordeuren worden geplaatst en in de achterdeuren kunnen flessen tot 1 liter. Een andere ruimte daarboven biedt plaats aan een mobiele telefoon. Passagiers op de derde rij hebben ook praktische opbergvakken aan de zijkanten en een console met twee bekerhouders tussen de stoelen.

Er zijn twee grote handschoenenkastjes in het dashboard aan passagierszijde, allebei met een deksel om de inhoud uit het zicht te houden van nieuwsgierige blikken. Het onderste handschoenenkastje heeft ook een bijkomende ruimte voor de (onderhouds) boekjes, evenals houders voor munten en pennen. Een open opbergvak tussen de twee handschoenkastjes is afgewerkt met rubber om te voorkomen dat voorwerpen er in gaan schuiven.

Ook de middenconsole bevat tal van praktische opbergruimtes: een compartiment met deksel voor het centrale scherm en een diep open vak net onder het 12V-stopcontact en de USB- en AUX-ingangen onder het infotainmentsysteem en de airconditioning.

Aan bestuurderszijde is er een compact uittrekbaar opbergvak dat zich perfect leent om kleine voorwerpen op te bergen, zoals een zonnebril, portefeuille of mobiele telefoon. Optioneel kan men bovendien nog extra opbergboxen onder de bestuurders- en passagiersstoel bestellen.

Grote bagageruimte: tot 1.860 liter volume, slim FlexOrganizer-pack
In de vijfzitsconfiguratie biedt de Zafira Tourer 710 liter bagagevolume, 65 liter meer dan de huidige Zafira. Het maximale laadvolume van 1.860 liter (plus 40 liter) is beschikbaar wanneer de drie stoelen van de tweede rij neergeklapt zijn.

De bagageruimte ordelijk houden is eenvoudig met het FlexOrganizer-pack van Opel, bestaande uit een bagagenet met twee stangen, een ander, kleiner bagagenet, vier adapters en rails aan de zijkant van de bagageruimte. Met dat systeem, dat transport- en opbergelementen omvat, kunnen klanten de laadruimte naar wens indelen voor specifieke doeleinden. Vier bevestigingsogen garanderen een veilige en eenvoudige bevestiging van voorwerpen. De bagageafdekhoes past perfect in een uitsparing achter de derde rij. [/persbericht]