Met je kop boven het Hyvesveld

25-10-2011 09:00

In juli kon één en  hetzelfde marketingblog nog binnen een maand melden dat Facebook groter was dan Hyves, dat toch niet was en dat toch binnen een maand wel zou zijn. Zo gaat dat dan. Het staat in ieder geval wel vast dat het (ooit) grootste ‘social network’ van Nederland het wat moeilijk heeft wat betreft de positie in de markt. Bij Hyves is men natuurlijk ook niet helemaal gek en het zal dan ook niemand verbazen dat ze al een beetje met de macht van het grote Facebook rekening hielden. De strategie van het Nederlandse netwerk is er dan ook niet op gericht om hier in grootte de dienst uit te blijven maken.

Verder gaat het eigenlijk best goed met Hyves: het lijkt er op dat ze in hun nieuwe positie weer energie hebben gekregen. Waarschijnlijk door de ondersteuning vanuit het nieuwe moederbedrijf kon men met een nieuwe layout komen en nu komt men ook nog eens met het aanbieden van radio. Elke draai die het netwerk maakt staat komt ze wel op hevige kritiek te staan, ze “hebben de strijd verloren”, “het ziet er niet uit” en men kan “het maar beter opgeven”. Het roept de bekende vraag op “Mag je in Nederland dan nooit succes hebben?”.

De Telegraaf Media Groep

Al direct na de overname door ‘de Telegraaf‘ zwollen de kritieken aan. Je zoumaar beter je account kunnen verwijderen dan je over te geven aan de hongerige kapitalistische wolven van TMG, alsof het netwerk hiervoor een ideële instelling was. Zelfs een landelijk dagblad als NRC Handelsblad vond het nodig -nota bene in een hoofdredactioneel commentaar- te waarschuwen voor de gevolgen van de overname. Men zou bijna denken dat men daar zelf een bittere smaak in de mond had overgehouden aan het idee ‘overname’. Uiteraard vond ‘mister hyperlocalBart Brouwers de overname juist een “een prachtig steuntje in de rug“. De vraag is niet zozeer “Wie heeft er gelijk?” maar waarom er direct door zovelen het einde van Hyves gewenst moet worden.

Natuurlijk: pijnpunten aanwijzen is een nationale sport die we niet zomaar hoeven op te geven, kritiekloze bedrijfsculturen hebben we al in genoeg landen. Daarnaast mogen we enthousiastelingen soms best waarschuwen voor stenen, waar zij zich dan niet aan hoeven te stoten. Hyves is echter een bewezen unieke succesformule, en toch kijken we graag toe of ze nu niet het onderspit gaan delven tegen een buitenlandse partij. Dat het door velen verafschuwde TMG de organisatie heeft overgenomen heeft het imago vast geen pluspunten opgeleverd, maar was het nu echt zó’n grote verrassing? Ondanks die zogenaamde afschuw heeft hetzelfde moederconcern inmiddels wel talloze andere online- en offline activiteiten weten te ontplooien, waar anderen er bij stonden en zich afvroegen of “dat nu allemaal wel kon in de journalistiek”.

Opbouwende kritiek

“Ja”, zeggen ‘positivo’s’ dan, “je moet ook alleen opbouwende kritiek willen leveren”. Vaak is dit een excuus van mensen die eigenlijk helemaal niet willen horen dat er toch bepaalde complicaties zijn bij de uitvoering van een proces. Toch bevat het originele statement wel een kern van waarheid: wanneer je kritiek levert is het wel handig om dit te doen op basis van gegronde argumenten. Zelfs als je eerste reactie is “dit gaat nooit werken”, is het wel zo handig als je daarna vertelt wat de werking dan in de weg staat. Anders blijft het toch een beetje geroep in de ruimte. Het is een misverstand dat “opbouwende kritiek” niet een hoop bezwaren zou mogen opwerpen, of geen stevige kritiek zou mogen zijn. De opvatting dat “opbouwend” alleen betekent dat je verbeteringen aandraagt is misschien wel ontstaan omdat men graag roept dat we “dat in Nederland toch niet kunnen”. En ja, daar zit inderdaad niemand op te wachten.

Maar neem de notoire traagheid van Hyves destijds. De bizarste geruchten gingen rond over het serverpark van Hyves, daar zou je best gerichte vragen over mogen stellen. In plaats daarvan hebben we het echter graag over “hoe slecht het natuurlijk is”. Natuurlijk mag u best vinden dat Hyves wat uw behoeften betreft passé is, maar dat is weer een heel ander verhaal. Het gaat er om dat Hyves het ondanks alles al die tijd best goed heeft gedaan. Dat er nog heel veel zaken misschien wel anders hadden kunnen lopen kunt u wellicht lezen in het Hyves-boek, want dat is er ook al. Al met al is er genoeg kritiek te leveren; moest dat ‘pimpen’ waardoor je nauwelijks iemands pagina meer kon lezen nu echt een optie worden? Wat betreft het concept Hyves mag er echter geen twijfel over bestaan: de mannen hebben een uniek concept weten neer te zetten, waarmee Nederland als een van de laatsten “moedig weerstand wist te bieden” tegen de Amerikaanse overheersers. Niet zeiken dus!