Karin Swerink: down to earth Powervrouw

01-12-2011 14:00


Dat er een Nederlandse editie komt van ’s werelds meest gerenommeerde modetijdschrift, is al goed nieuws op zich. Maar voor Karin Swerink, voormalig hoofdredacteur van Nederlands grootste modemaandblad Glamour, is dit fantastisch nieuws. En een zeer welkome uitdaging. Zij mag namelijk aan het roer staan van dit welvarende modeschip.

Toonbeeld van nuchterheid
De Glamourous powervrouw stond in de Nederlandse modewereld vooral bekend om haar down to earth-mentaliteit en haar jury-optredens in televisiesuccessen Holland’s Next Top Model en Next Hair Guru. Maar voor de mensen die iets dieper verstrengeld zijn in het fenomeen dat mode heet, is Karin Swerink een toonbeeld van Nederlandse nuchterheid in een wereld van grote ego’s. Passie en gedrevenheid zijn woorden die haar nog het beste beschrijven.

Voordat zij haar intrede deed als hoofdredactrice van de Nederlandse editie van de succesvolle Glamour-formule, was zij actief bij Yes, Elegance, Elle en Libelle. Aan haar tijdschriften-carrière ging een succesvolle styliste-carrière vooraf, na haar studie aan de Kunstacademie van Enschede.

Hoofdredactrice zijn van de Vogue is voor velen eerder een prestigieuze titel dan een manier om de rekeningen te betalen. Maar de charismatische blondine blijft er verrassend nuchter onder. Zo reageerde ze charmant op Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door, toen hij haar vroeg of ze net zo statusrijk wil worden als de Amerikaanse Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour. “Ik spits mij meer toe op hoe het magazine eruit gaat zien. Met zo’n eerste editie heb je veel te bewijzen”, vertelde de modevrouw duidelijk.

Anti-ijskoningin
Eigenlijk is haar hele voorkomen het tegenovergestelde van de ‘(ijs)koningin van de modewereld’, Anna Wintour. De oerhollandse Karin gaat voor inhoud boven uiterlijk, noemt echte glamour de sprankeling in je ogen, heeft als doel elke maand een knettergoed blad te maken en is een nuchtere pionier in de commerciële fashion scene. Het was namelijk haar idee om van Glamour een ‘up-beat’ tijdschrift te maken, waarin niet slecht over mensen gepraat wordt en waarin wel mode belicht wordt, maar niemand verteld wordt hoe iets te dragen. Terwijl dat factoren zijn waar andere bladen grote successen mee behaalden. Maar ‘haar’ tijdschrift werd wegens de enthousiaste manier van samenwerking Tijdschrift van het Jaar 2010.

De commotie rondom de Nederlandse editie van ‘de modebijbel’ Vogue vertaalde zich op het gezicht van Karin Swerink in aanstekelijk enthousiasme. Met een sprankeling in haar ogen en een trotse uitstraling vertelde de goedgeklede Swerink rustig en duidelijk over de vorderingen van het nieuwe blad. “De tijd is nu rijp om de formule van Vogue in Nederland te introduceren. Het Nederlandse modelandschap is nu groot genoeg én we hebben het talent om Vogue te maken”, aldus Karin.

Dat Nederlands nieuwe modekoningin de Nederlandse nuchterheid uitdraagt is te merken aan haar welbespraakte uitingen. Niet geïntimideerd door kritische vragen van Matthijs en Marc-Marie Huijbregts veegt zij twijfels over nóg een modeblad van tafel en zonder angst voor internationale vraagtekens deelt zij haar motto met de wereld: “Je kan nog zo veel shoppen, er nog zo goed fashionable uitzien, and by the way, wie bepaalt dat, uiteindelijk gaat het om het echte leven, de juiste keuzes maken, je passie ontdekken en waarmaken. Real glamour is de sprankeling in je ogen!”